Board of Airline Representatives In the Netherlands

<< Back to publications index

KLM pleegt stijlbreuk: Eurlings voorgedragen als baas


Zakenreis.nl - Zakenreis Magazine Jan.13

Op 1 januari 2014 gaat het pensioen van KLM’s president-directeur Peter Hartman in. Onlangs werd bekend dat Camiel Eurlings is voorgedragen als nieuwe KLM-topman aan de Raad van Commissarissen van Air France-KLM, die formeel over deze benoeming gaat. Een officiële aankondiging wordt dan ook pas in maart 2013 verwacht, als het hoogste bestuursorgaan van de holding weer bij elkaar komt.

Als je naar de president-directeuren uit het verleden kijkt, kom je uit op het volgende profiel: het is een man uit eigen kweek, die na ruim 25 jaar te hebben gewerkt bij KLM op het bestuurderspluche mag plaatsnemen op de rijpe leeftijd van 55 jaar. Ze hebben bijna allemaal een economische studie afgerond én zijn vrijwel meteen na de ontvangst van hun diploma bij KLM in dienst getreden.

Met deze pseudowetenschappelijke criteria in het achterhoofd zou Eurlings, de huidige directeur Cargo en managing director annex vertrouweling van Peter Hartman, eigenlijk geen schijn van kans mogen maken. Hij is te jong en met drie jaar werkervaring bij KLM in 2014 nog lang niet blauw genoeg. Maar dat is natuurlijk geredeneerd zonder de invloed van de Fransen mee te nemen En in Frankrijk houden ze wel van een ex-minister als bestuursvoorzitter – de huidige algemeen directeur van Air France, Alexandre de Juniac, was hiervoor bijvoorbeeld kabinetschef van de Franse minister van Financiën. Het feit dat Eurlings vloeiend Frans spreekt, kan ook geen kwaad.

Bovendien heeft het voormalige ‘goudhaantje van het CDA’ natuurlijk niet een politieke carričre verruild voor de functie van vrachtdirecteur, alleen omdat hij de luchtvaart zo’n mooie branche vindt. Er moet hem een grotere wortel zijn voorgehouden dan enkel het runnen van de moeizame cargo business.

De andere kroonprinsen
Eerlijk is eerlijk, de andere kroonprinsen – Erik Varwijk, Bram Gräber en Pieter Elbers – komen veel dichterbij het historisch ideale KLM-plaatje.

De rijzende ster Elbers is misschien wat te jong volgens het profiel – hij is 43 als Hartman aftreedt. Maar hij wordt alom geroemd vanwege zijn scherpe inzichten en knowhow. In het nieuwe directie­team van KLM onder leiding van Eurlings zal hij ongetwijfeld een belangrijke rol spelen als de operationele man met kennis van zaken – bijgestaan door financieel directeur Erik Swelheim.

Gräber scoort punten door zijn aanpak bij Transavia en heeft zeker de drive om nog een vervolgstap in zijn carričre te maken. De hoogste positie bij KLM gaat aan hem voorbij, maar hij wordt naar verluid EVP Passenger Strategy voor Air France-KLM. Met als standplaats Charles de Gaulle, in een nieuw kantoorpand waar ook de rest van de groepsleden plaatsnemen. Zijn functie zal strategic network, marketing, alliances, loyalty en e-commerce bevatten.

Blijft over: Erik Varwijk, senior executive vicepresident International & The Nether­lands van Air France-KLM, tevens managing director van KLM. Theoretisch bezien had hij de beste kansen voor de positie van Hartman. Varwijk ging vrijwel direct na zijn studie Bedrijfseconomie aan de slag bij KLM. In 2014 wordt hij 53 jaar en werkt dan 25 jaar bij KLM. Bovendien ligt hij goed bij Kees Storm, met wie hij regel­matig een (golf)balletje slaat. Als voorzitter van de Raad van Commissarissen van KLM heeft Storm een belangrijke stem in het aanstellingsprocedure van ‘de nieuwe Hartman’. Maar ja, die Fransen hč. Varwijk wordt baas Cargo en ook zijn race voor president-directeur KLM is gelopen.

Niet de enige wisseling
In sommige media wordt beweerd dat de Air France-KLM Groep volledig de dienst gaat uitmaken vanuit Parijs en er hooguit een soort filiaalhouder in Amstelveen komt te zitten.
De holding lijkt echter haar handen meer dan vol te hebben aan Air France, die als ‘legacy carrier’ worstelt met het erfgoed van sterke vakbonden en staakgraag personeel.
Dus is de verwachting dat Eurlings als ‘echt’ nieuw opperhoofd bij KLM wordt benoemd, ondanks het feit dat hij nauwe­lijks ervaring heeft opgedaan in het bedrijfsleven. De verrassend snelle klim naar de top van Eurlings zal niet de enige wisseling zijn.

Air France-KLM-topman Jean Cyril Spinetta gaat in het voorjaar van 2014 met pensioen. Als zijn opvolger wordt Alexandre de Juniac genoemd, terwijl Bruno Matheu diens plek als algemeen directeur van Air France waarschijnlijk zal innemen. Leo van Wijk stopt per 31 december 2013 als vicevoorzitter van Air France-KLM. Wie hem opvolgt in de holding? Peter Hartman natuurlijk.

Click on: Photo Gallery



bron/source: www.zakenreis.nl