Board of Airline Representatives In the Netherlands

<< Back to publications index

Zware kritiek luchtvaartorganisaties op Europese Commissie


Luchtvaartnieuws.nl 14 Feb.13

BRUSSEL - Diverse Europese belangenorganisaties van luchtvaartmaatschappijen uiten zware kritiek op de Europese Commissie. Ze vinden de inspanningen van het Europese bestuursorgaan om te komen tot een Single European Sky (SES) te weinig voortvarend. De Europese Commissie laat haar oren teveel hangen naar de EU-lidstaten, vinden de vijf belangenclubs.

In december al lieten luchtvaartorganisaties zich kritisch uit over de vorderingen om te komen tot een gemeenschappelijk Europees luchtruim. Toen richtten de pijlen van AEA, EBAA, ELFAA, ERA en IACA zich op de verschillende lidstaten, die niet voldeden aan de verplichting om uiterlijk 4 december 2012 zogeheten Functional Airspace Blocks (FABís) te implementeren.

Nu dringen de organisaties aan op strenger beleid van de Europese Commissie. Ze vinden de huidige concept-regelgeving voor de periode 2015-2019 niet ver genoeg gaan om ervoor te zorgen dat aan de gestelde doelen wordt voldaan. Om uit de huidige impasse te komen moet de Commissie volgens de gezamenlijke organisaties het voorstel laten vallen en met betere plannen komen.

De SES moet een eind maken aan het huidige sterk gefragmenteerde Europese luchtruim, waardoor vliegtuigen moeten omvliegen. Per jaar zou dat de Europese luchtvaartsector vijf miljard euro kosten.

Van onze redactie

Luchtvaartnieuw.nl 5-12-2012,

Maatschappijen willen actie rond Single European Sky

BRUSSEL - Europese luchtvaartmaatschappijen zijn ontevreden over de vorderingen rond de ontwikkeling van een Single European Sky (SES). Dinsdag liet de Europese Commissie zich al kritisch uit over de inzet die EU-lidstaten hebben getoond bij de vorming van een gezamenlijk Europees luchtruim. "De huidige situatie is schandalig", meldden AEA, ELFAA, ERA en IACA in een gezamenlijke verklaring.

De lidstaten hebben volgens de de organisaties van Europese luchtvaartmaatschappijen niet voldaan aan een eerder aangegane verplichting om op 4 december 2012 zogeheten Functional Airspace Blocks (FABís) te implementeren. "Ze hadden acht jaar de tijd om aan de regulering te voldoen, maar ze zijn niet veel verder gekomen dan slechts de creatie van de FABís."

De FABís, negen in totaal, moeten een eind maken aan de huidige lappendelen van luchtverkeersleidingsgebieden. Daardoor zijn vliegroutes inefficiŽnt en vertragingen aan de orde van de dag. Dat kost de luchtvaartsector elk jaar vijf miljard euro, zo hebben de organisatie van luchtvaartmaatschappijen berekend.

Volgens AEA, ELFAA, ERA en IACA is er sprake van een gebrek aan poltieke wil om de situatie te verbeteren. ďWij willen de lidstaten eraan herinneren dat zij, samen met het Europees Parlement, de regulering voor de Single European Sky hebben ondertekend. Daarmee hebben zij onderkend dat de huidige situatie onacceptabel is en moet worden aangepakt.Ē

Europees commissaris Siim Kallas zei dinsdag te overwegen om juridische stappen te nemen richting de lidstaten om ze te dwingen werk te maken van de eenmaking van het Europese luchtruim.

Van onze redactie

Luchtvaartnieuws.nl 4-12-2012,

Brussel hekelt landen wegens inzet Single European Sky

BRUSSEL - De Europese Commissie is niet te spreken over de inzet van de landen om het Europese luchtruim te verenigen in een Single European Sky. Europees commissaris Siim Kallas overweegt juridische stappen te nemen richting de lidstaten om ze te dwingen werk te maken van de eenmaking van het Europese luchtruim. Dinsdag verstreek een belangrijke deadline.

Het zeer gefragmenteerde luchtruim in Europa brengt extra kosten van circa 5 miljard euro per jaar met zich mee, zo berekende Brussel. Omdat er geen ťťn Europees luchtruim is, vliegen vliegtuigen gemiddeld 42 kilometer per vlucht om. Dat betekent meer brandstofverbruik en meer uitstoot van CO2. Bovendien is ook de passagier de klos omdat de hogere kosten daarvoor worden doorberekend in de tickets, aldus de Europese commissie.

Brussel vergeleek het Europese luchtruim met het Amerikaanse. Dat laatste is om en nabij even groot, heeft meer vliegverkeer, maar de kosten liggen half zo hoog. Het Europese luchtruim is nu verdeeld op basis van de 27 landsgrenzen en wordt teruggebracht naar 9 luchtruimblokken.

Wilma Mansveld, de nieuwe Nederlandse staatssecretaris van Infrastructuur en Milieu, zei vorige week in antwoord op Kamervragen van D66 dat zij prioriteit wil geven aan Single European Sky. Dit is volgens Mansveld van groot belang, vanwege de potentiŽle besparingen voor economie en milieu.

(c) Reismedia / ANP

bron/source: www.luchtvaartnieuws.nl