Board of Airline Representatives In the Netherlands

<< Back to publications index

Air France-KLM boekt ruim 1 miljard euro verlies


BNR.nl by Melvin Captein 22 Feb.13

Air France-KLM is vorig jaar dieper in de rode cijfers gedoken. Het Frans-Nederlandse luchtvaartbedrijf boekte een nettoverlies van 1,19 miljard euro, tegen een negatief resultaat van 809 miljoen euro een jaar eerder.

Dat meldt het bedrijf vandaag. De omzet steeg wel, tot 25,6 miljard euro.

BNR's Harmen van der Veen is bij de presentatie van de jaarcijfers in Parijs en zegt dat de resultaten flink tegenvallen. "Het is een groot bedrijf dus je hebt te maken met grote cijfers. Wat vooral opvallend is, is dat er 471 miljoen is uitgetrokken voor restructureringskosten. KLM heeft altijd gezegd goed voor haar medewerkers te zorgen en hen aan het werk te willen houden. Desnoods moet een piloot dan aan de lopende band gaan staan. Maar dat kost blijkbaar wel een hoop geld."

Oorzaken
De verdere oorzaken zijn volgens Van der Veen vrij simpel: "Het heeft te maken met de crisis, de handel, producten die maar niet gekocht worden. Als je een groot bedrijf bent dat midden in de samenleving en wereldeconomie staat zijn de klappen groot."

De cijfers zijn een domper voor scheidend topman Peter Hartman ťn zijn opvolger Camiel Eurlings, die ook in Parijs aanwezig is. Van der Veen: "Saillant is dat juist het onderdeel waar Eurlings nu de scepter zwaait, de vrachtdivisie, het meest verliesgevend is. Er zijn dan ook kritische geluiden waarom juist hij de nieuwe topman wordt."

Reacties Peter Hartman en Camiel Eurlings
Tegenover Van der Veen laat Peter Hartman weten met een tevreden gevoel terug te kijken op 2012. "We hebben in ons ombuigingsprogramma uitgesproken de nettoschuld te verlagen, de kosten omlaag te brengen en de operationele resultaten te verbeteren. Dat is allemaal gelukt en daar ben ik trots op." De 1,2 miljard verlies is volgens Hartman geen verrassing voor de financiŽle wereld en ook niet voor Air France-KLM zelf. "We hebben die reorganisatievoorziening aangekondigd. Het zijn forse getallen, maar we weten wat we met het ombuigingsprogramma willen realiseren."

Krom hoeft de KLM volgens Hartman zeker niet te liggen. Hij draagt het stokje dan ook met een goed gevoel over aan opvolger Camiel Eurlings. "Het bedrijf staat er financieel bijzonder goed voor in vergelijking met onze concurrenten in Europa, en in de huidige financiŽle context."

Eurlings zelf vertelt BNR uit te kijken naar zijn nieuwe baan. "De luchtvaart is een sector waarin de marges klein zijn. Het is dus no easy job, maar ik houd wel van een challenge. De resultaten van vandaag zijn negatief, maar dat komt vooral omdat er een enorme investering is gedaan in de hervorming van de toekomst. Dat gaat zich zeker uitbetalen."

Kosten voor de baten
De 471 miljoen aan restructureringskosten bestaan volgens Hartman uit kosten die nodig zijn voor afvloeingsregelingen van personeel. "Dat geldt voornamelijk voor Air France, KLM heeft hier 50 miljoen in zitten."

Volgens Jan Veldhuis, luchtvaarteconoom bij SEO Economisch Onderzoek in Amsterdam, is het restructureringsprogramma typisch een geval waarbij de kosten voor de baten gaan. "Het heeft het verlies extra aangescherpt maar men verwacht er op termijn inkomsten uit te genereren." Veldhuis vermoedt dat de plannen vooral veel extra bezuinigingen omvatten.

Verlies van 5000 banen bij Air France
In het nettoresultaat over 2012 is 471 miljoen euro aan herstructureringskosten meegerekend. Air France-KLM wil tot 2015 zoín 2 miljard aan kostenbesparingen halen om uit de verliezen te komen. Dat leidt bij Air France tot het verlies van zoín 5000 banen. Ook bij KLM verdwijnen door natuurlijk verloop banen, maar daarvoor geldt geen vastomlijnd doel.

Het operationele verlies nam vorig jaar af tot 300 miljoen euro. Dat was een jaar eerder nog 353 miljoen euro negatief. Air France-KLM wist de nettoschuld met een half miljard te verlagen tot ongeveer 6 miljard euro en verwacht de schuld dit jaar verder omlaag te brengen.

Verlies verkleinen
Volgens topman Jean-Cyril Spinetta is het bedrijf erin geslaagd ondanks moeilijke marktomstandigheden het verlies te verkleinen. "Het jaar 2012 werd gekenmerkt door een afvlakking van de wereldwijde groei en een recessie in Europa, maar toch is de brandstofprijs scherp gestegen", zei hij.

De passagiersdivisie zag de vraag met 2,1 procent toenemen, terwijl de capaciteit met slechts 0,6 procent steeg. De bezettingsgraad nam daardoor toe tot 83,1 procent.

Brandstofrekening
De brandstofrekening liep vorig jaar met 890 miljoen euro op tot in totaal 7,33 miljard euro. Dat kwam vooral door de sterke koers van de dollar ten opzichte van de euro. De personeelskosten liepen met 2,7 procent op tot 7,66 miljard euro.

For BNRadio interviews click on below mentioned link.
BNR's Harmen van der Veen over de jaarcijfers
CEO Peter Hartman: "Het bedrijf staat er financieel bijzonder goed voor in vergelijking met onze concurrenten in Europa, en in de huidige financiŽle context"
Jan Veldhuis, luchtvaarteconoom bij SEO Economisch Onderzoek: "De kosten gaan voor de baten uit"
Camiel Eurlings: "Het is dus no easy job, maar ik houd wel van een challenge"

bron/source: www.bnr.nl/nieuws/beurs/175681-1302/air-france-klm-boekt-ruim-1-miljard-euro-verlies