Board of Airline Representatives In the Netherlands

<< Back to publications index

EasyJet scoort met mobiel, bezuinigt op online marketing


Emerce.nl 28 Feb.13

Vijf procent van de omzet van EasyJet loopt al via smartphones, en de apps van de prijsbreker worden met honderduizenden gedownload. Dat blijkt uit een interview dat marketingdirecteur Peter Duffy gaf aan AdAge. De investeringen in online marketing gaan echter omlaag.

Hoewel EasyJet al jaren online is, had het bedrijf tot voor kort geen doordachte digitale strategie. Elke vrijdag ging er een mailing naar klanten, en diverse talen, en dat was het min of meer. Dat heeft de luchtvaartmaatschappij overigens geen windeieren gelegd, want vorig jaar boekte EasyJet zijn hoogste winst ooit.

EasyJet heeft die stijging opvallend genoeg ook nog eens bereikt door minder online te adverteren. Van het marketingbudget ging de helft tot voor kort naar online advertenties, dat is nu nog maar 30 procent, overwegend zoekadvertenties en display, maar geen CRM. De verbeterde balans levert een hogere respons op.

Inmiddels wordt volgens Duffy wel meer met de klantendatabase gedaan. Als klanten tijdens een vakantie in 2012 een vakantie boekten, maar dat in 2013 niet doen, krijgen ze een herinnering toegestuurd. Ook helpt EasyJet klanten die geen duidelijke bestemming voor ogen hebben met online suggesties.

Inmiddels lijkt mobiel steeds belangrijker te worden. EasyJet claimt dat elke tien dagen er minimaal 100.000 EasyJet apps (Android, iPhone) worden gedownload.

Marketingdirecteur Duffy vertelt aan AdAge dat hij meer met sociale media wil doen. Het bedrijf heeft 70.000 volgers op Twitter, maar doet er nog heel weinig mee.



Note: Dagelijks op de hoogte blijven van het laatste nieuws op Emerce? Schrijf je dan nu in voor de nieuwsbrief, click op onderstaande link

bron/source: www.emerce.nl