Board of Airline Representatives In the Netherlands

<< Back to publications index

Easyjet wil op Schiphol groeien - William Vet: ’Wij zijn niet tegen de KLM’


Haarlems Dagblad by Frans van den Berg 13 Mar.13

SCHIPHOL - Ook wanneer er geen eigen toestellen op Schiphol komen te staan als gevolg van te hoge tarieven, dan nog blijft Easyjet zoeken naar mogelijkheden om vaker en naar meer bestemmingen te vliegen.

Vooralsnog hoopt William Vet, de eerste commerciële manager die Easyjet in Nederland heeft neergezet, op het gezonde verstand. De komende maanden moeten er politiek cruciale knopen worden doorgehakt over de tarievenstructuur op Schiphol, de uitbreiding van de luchthaven en de overloop naar Lelystad.

Dat vliegveld in de polder is voor Easyjet trouwens geen optie. ,,We hebben dertig procent zakenreizigers aan boord en die willen vooral naar Amsterdam. Daarom vliegen we in andere landen ook alleen naar de grote luchthavens. Regionale velden als Rotterdam en Eindhoven zijn voor vakantiemaatschappijen als Transavia een optie, maar niet voor ons’’, legt Vet uit.

Al vele jaren probeert Easyjet op Schiphol een ’base’ te openen. Daarbij worden dan enkele toestellen op de luchthaven gezet, met veel eigen personeel. Dat maakt het mogelijk op meer bestemmingen te vliegen en toch uiteindelijk voor middernacht weer op Schiphol te eindigen.

Momenteel wordt Schiphol aangevlogen vanaf negentien bestemmingen in het buitenland. Newcastle, Londen Southend en Lissabon waren vorig jaar nieuw. Lissabon is een groot succes.

Daar staat tegenover dat Barcelona en Madrid als bestemmingen werden geschrapt. ,,De tarieven op Madrid werden verdubbeld, waarna wij die base moesten sluiten. Zonder die uitvalsbasis konden we geen toestellen meer inzetten tussen Spanje en Nederland. Daarbij speelde mee dat er al een enorme capaciteit is door Transavia, KLM en Vueling. Maar we blijven die markt in de gaten houden.’’

Kansen

,,Dat geldt ook voor andere bestemmingen. Wanneer daar kansen zijn, zullen we zeker weer nieuwe lijnen openen. En wanneer we geen base openen, dan zullen we ook kijken naar de mogelijkheden om toestellen na een vlucht vanaf Londen naar Schiphol aansluitend een vlucht te laten maken naar een nieuwe bestemming. ’’

,,We zullen zeker niet lijdzaam achterover leunen. Nederland is een belangrijke markt voor ons en Nederlandse bedrijven benaderen ons voor een alternatief aanbod. Niet voor niets was Schiphol indertijd de eerste buitenlandse bestemming van Easyjet. We vervoerden in 2012 ruim 3,5 miljoen passagiers en na de KLM-groep zijn wij de tweede maatschappij op Schiphol. We zijn inmiddels een volwassen maatschappij. De fase van stunts zoals in het verleden zijn we inmiddels voorbij. We zijn geen kwajongen meer, maar praten mee. Via de belangenorganisatie BARIN praten we mee over tarieven en zaken zoals de Alderstafel’’, benadrukt Vet de nieuwe rol van de maatschappij in het debat.

Boos is Vet wel dat momenteel alleen KLM, Schiphol en het ministerie van verkeer en waterstaat onderhandelen over de toekomst van de luchthaven. Het lijkt er volgens hem wel heel erg op dat die partijen nu om elkaar staan en geen bedreigingen voor de KLM meer willen. KLM schreeuwde eerder moord en brand over het door Schiphol binnenhalen van nieuwe concurrenten als Emirates en Vueling.

Jammer

,,Daarom is het ook zo jammer dat wij nog steeds worden afgeschilderd als een bedreiging voor KLM. Terwijl toch is aangetoond dat wanneer wij een zelfde verbinding hebben als KLM dat niet ten koste gaat van de ander. De vijver waarin we vissen wordt alleen maar groter. Wel is het zo dat de tarieven dalen, maar dat is een goede zaak voor de consumenten. Wij zijn immers een lage tarieven maatschappij en niet een lage kosten maatschappij zoals Ryanair. Wij vliegen stipt op tijd, staan in de grote boekingssystemen en we werken nu ook met stoelnummers, zodat het geen race is om als eerste in het vliegtuig te komen. Wel houden we onze kosten laag door geen lounge te hebben en de toestellen aan de eigen pier snel af te handelen.’’

De Britse maatschappij blijft de komende maanden bij Schiphol en de Haagse politiek lobbyen voor lagere tarieven (luchthavenbelasting en beveiliging) op de luchthaven.

,,Van alle 130 bestemmingen die we in Europa bedienen heeft Schiphol het hoogste tarief voor opstappende passagiers. Dat allemaal om de tarieven voor overstappende passagiers, waar het lijnennet van KLM op drijft, laag te houden.
Zonder die transferpositie te schaden kan je het opstaptarief dat Nederlanders moeten betalen nog steeds verlagen. Daarvoor kan je de winst uit de winkels benutten. Wanneer je de tarieven voor opstappende en aankomende passagiers met een paar euro kan verlagen, wordt Schiphol veel aantrekkelijker’’, bepleit Vet, die op de luchthaven nog geen kantoor heeft en met telefoon en laptop overal neerstrijkt.

,,Wij zijn niet tegen de KLM, we kunnen heel goed naast elkaar bestaan op Schiphol. Wij bieden voor de Nederlanders extra keus en werkgelegenheid.’’

bron/source: www.haaarlemsdagblad.nl