Board of Airline Representatives In the Netherlands

<< Back to publications index

Eén Europees luchtruim nog ver te zoeken


Haarlems Dagblad 15 Mar.13

SCHIPHOL - De vorming van één Europees luchtruim is nog ver te zoeken. De meeste landen weigeren tot nu toe hun autonomie op te geven waardoor toestellen onnodig moeten omvliegen.

,,De knoop moet uiteindelijk van bovenaf worden doorgehakt, net als met de invoering van de euro’’, voorziet Paul Riemens, directeur van de Luchtverkeersleiding Nederland (LVNL). ,,Geen enkele organisatie staat te trappelen om zichzelf op te heffen en op te gaan in een nieuwe organisatie. Wij moeten samen met België, Luxemburg en Noord-Duitsland tot één luchtverkeersleiding op één plek komen. Maar ook wij voelen er weinig voor om de locatie op Schiphol-Oost te sluiten en naar Brussel of Bremen te verhuizen. Momenteel zit de samenwerking vast, maar de druk wordt steeds groter.’’

Het Europese luchtruim is nu verdeeld in 36 verschillende centra met vaak eigen systemen. Daarbij komen dan ook nog eens de vele militaire gebieden in Europa waar burgertoestellen niet mogen komen. In Nederland wordt momenteel gewerkt aan een gezamenlijk burger- en militair luchtruim, maar de rest van de Europa is lastiger.

,,Een toestel dat van Schiphol naar Zürich wil moet daardoor enorm omvliegen. Dat kost veel extra brandstof, uitstoot van CO2 en tijd.

Bij elkaar verliezen de maatschappijen jaarlijks vijf miljard euro door dit gefragmenteerde luchtruim.

In Europa betalen we het dubbelde aan kosten voor de luchtverkeersleiding vergeleken met de VS. Voor het milieu en de concurrentiepositie is het nodig de grenzen zo snel mogelijk af te breken’’, roept KLM-directeur Peter Hartman op.


bron/source: www.haarlemsdagblad.nl