Board of Airline Representatives In the Netherlands

<< Back to publications index

Ryanair kijkt met schuin oog naar Eelde, Twente en Lelystad


Luchtvaartnieuws.nl door Niek Vernooij 4 Apr.13

EINDHOVEN - De activiteiten van Ryanair op de Nederlandse markt zijn niet beperkt tot Eindhoven en Maastricht. De maatschappij vliegt al op enkele bestemmingen vanaf Groningen Airport Eelde, en dat aantal zal mogelijk stijgen. Daarnaast zijn ook de nog te ontwikkelen luchthavens Twente en Lelystad potentiële aanvlieghavens voor de low cost carrier. Dat zei sales & marketingmanager Henrike Schmidt van Ryanair woensdag op Eindhoven Airport.

Dat Ryanair serieus kijkt naar luchthavens als Lelystad en Twente is niet zo vreemd, als je het routenetwerk van de maatschappij bekijkt. Vanaf in totaal 180 luchthavens in 28 landen onderhoudt de maatschappij 1500 routes. En de 175 Boeing 737-800’s die Ryanair in bestelling heeft zullen op termijn ergens ingezet moeten worden.

“We worden dagelijks benaderd door luchthavens die ons als gebruiker willen binnenhalen. Als een luchthaven aan onze eisen voldoet kijken we er serieus naar”, zegt Schmidt. Er zijn dus enkele eisen waaraan een luchthaven moet voldoen. “Belangrijk is dat het vliegveld een omdraaitijd van maximaal 25 minuten kan leveren. Dus 25 minuten na aankomst moet het vliegtuig weer klaar zijn voor vertrek. Daarnaast moet de baanlengte voldoende zijn voor Boeing 737’s en eisen we redelijke tarieven.”

Twente
Voor Lelystad Airport bestaan plannen om het te ontwikkelen tot een regionale luchthaven, met een nieuwe passagiersterminal en een langere start- en landingsbaan. Die is met 1200 meter nu nog veel te kort. De baanlengte op luchthaven Twente is al wel ruim voldoende, maar het is nog wachten op de feitelijke doorstart van de voormalige vliegbasis als burgerluchthaven. Onder leiding van de Reggeborgh Groep lijkt dit nu toch te gaan gebeuren. Samen met afhandelingsbedrijf Aviapartner wordt een BV opgericht om de luchthaven te ontwikkelen en te exploiteren.

Ryanair vliegt sinds het voorjaar van 2012 al vanaf Groningen Airport Eelde. De luchthaven wordt deze zomer rechtstreeks verbonden met Milaan Bergamo, Palma de Mallorca en Girona. De baanverlenging, die zo goed als voltooid is, maakt de luchthaven voor Ryanair interessanter, omdat meer bestemmingen rechtstreeks bereikbaar zijn. Een uitbreiding van het aantal vluchten en bestemmingen lijkt voor de hand te liggen, want Ryanair is volgens Schmidt tevreden over de vervoersresultaten. "De baanverlenging in Eelde zal ons echt veel meer mogelijkheden bieden."

Commitment
Wat betreft Eindhoven Airport ziet Schmidt ook groeimogelijkheden. Dan moet wel de capaciteit op de luchthaven groeien, want de huidige geluidsruimte brengt de nodige beperkingen met zich mee. Maar een uitbreiding van activiteiten lijkt een kwestie van tijd zodra een luchthaven eenmaal de status van Ryanair-base heeft bereikt. ”De opening van de basis is een commitment van onze kant”, zegt Schmidt. Dat geldt ook voor basis Maastricht Aachen Airport, waarvandaan Ryanair deze zomer naar vijftien bestemmingen vliegt.

Ondertussen heeft Airport Weeze, de grote Ryanair-basis (bijna zestig bestemmingen) net over de grens bij het Limburgse Bergen, te kampen met dalende passagiersaantallen. De luchthaven heeft last van de gevolgen van de invoering van de Duitse vliegtax, waardoor vooral Nederlandse reizigers wegblijven. “Voorheen was zestig procent van de reizigers daar Nederlands, nu nog maar veertig procent. Je kunt je afvragen waar die passagiers zijn gebleven. Een logische verklaring is dat ze weer gebruik maken van Nederlandse luchthavens.” Dalende passagiersaantallen of niet, deze zomer opent Ryanair toch weer acht nieuwe routes vanaf Weeze. Volgens Schmidt gebeurt dat vooral om nieuwe markten te testen. “Vooral routes naar Spanje blijven zeer in trek bij de Duitsers.”



bron/source: www.luchtvaartnieuws.nl