Board of Airline Representatives In the Netherlands

<< Back to publications index

Topman James Hogan: India wordt belangrijk voor Etihad - Wij nemen geen belang in KLM


Luchtvaartnieuws.nl by Niek Vernooij 26 Apr.13

AMSTERDAM - Topman James Hogan van Etihad Airways verwacht veel van de Indiase luchtvaartmarkt. Met het aandeel van 24 procent dat zijn luchtvaartmaatschappij wil nemen in het verlieslijdende Jet Airways loopt Etihad vooruit op de Indiase boom. "Jet Airways wordt heel groot", zei Hogan donderdag na afloop van de jaarlezing van luchtvaartkennisnetwerk Airneth in Amsterdam.

Volgens Hogan kwam het akkoord met Jet Airways tot stand na acht maanden van onderhandelingen. In totaal investeert Etihad 379 miljoen dollar in de Indiase luchtvaartmaatschappij. De Indiase luchtvaartmarkt is voor Etihad al belangrijk, en dat belang zal alleen maar groeien.

“Wij vliegen al naar een negental bestemmingen in India. Dankzij de samenwerking met Jet Airways kunnen wij onze aanwezigheid verder vergroten. Via onze hub Abu Dhabi kunnen reizigers uit een groot aantal Indiase bestemmingen doorvliegen naar steden over de hele wereld. India telt binnen vijf jaar jaarlijks meer dan 42 miljoen internationale reizigers.”

Hogan noemde India in zijn lezing wel "een lastige markt", en zijn hervormingen door de regering noodzakelijk die de noodlijdende luchtvaartsector in het enorme land ten goede moeten komen. Ook moet Jet Airways een herstructurering ondergaan.

Equity alliance
Jet Airways is de vijfde luchtvaartmaatschappij in ruim een jaar tijd waarin Etihad Airways een minderheidsaandeel nam. De Golfcarrier bezit ook belangen in Air Berlin (29 procent), Air Seychelles (40 procent), Virgin Australia (8,6 procent) en het Ierse Aer Lingus (3 procent). Dankzij deze minderheidsaandelen heeft Etihad - zelf geen lid van één van de drie grote luchtvaartallianties - een eigen 'equity alliance' gevormd’. Hogan spreekt van een nieuw soort hybride businessmodel, waarbij het gat tussen volledige fusies en de traditionele allianties wordt opgevuld.

Met alle maatschappijen werkt Etihad samen op het gebied van bijvoorbeeld inkoop van vliegtuigen en motoren en trainingen van personeel. “Dat biedt ons grote schaalvoordelen”, zegt Hogan. Etihad is zeker in vergelijking met Emirates uit buuremiraat Dubai bescheiden van formaat. De vloot bestaat uit 73 vliegtuigen, het routenetwerk omvat 88 bestemmingen en de maatschappij vervoerde in 2012 10,3 miljoen passagiers. “Samen met onze partners hebben we vijfhonderd vliegtuigen, hebben we een routenetwerk van 475 bestemmingen en vervoeren we 95 miljoen passagiers per jaar”, zegt Hogan.

Versplinteren
De topman van Etihad Airways ziet luchtvaartallianties steeds meer versplinteren. “Een paar jaar geleden leek de samenwerking van Qantas en British Airways (partners binnen Oneworld, red.) te staan als een huis. Maar nu is Qantas een omvangrijke samenwerking aangegaan op de Kangaroo Route met Emirates. Het is niet voor niets dat British Airways-topman Willie Walsh eerder deze maand tijdens een conferentie zei dat allianties 'een pover alternatief voor consolidatie' zijn.“

De strategie van Etihad, dat in 2011 en 2012 winst heeft gemaakt, rust naast minderheidsaandelen in andere airlines op twee andere pilaren: organische groei door focus op opkomende markten en codeshare-samenwerkingen met andere carriers. Inmiddels heeft Etihad met 44 maatschappijen een dergelijk samenwerkingsverband opgezet.

Daaronder zijn ook Air France en KLM. Op 15 mei gaat Etihad van start met een nieuwe dagelijkse lijndienst van Abu Dhabi naar Amsterdam, in nauwe samenwerking met KLM.


Etihad-topman: Wij nemen geen belang in KLM

AMSTERDAM - Etihad Airways heeft geen plannen om een aandeel te nemen in KLM. Dat zei topman James Hogan van de luchtvaartmaatschappij uit Abu Dhabi donderdag in Amsterdam. Volgens hem biedt een minderheidsaandeel in KLM geen meerwaarde. Vooralsnog blijft de samenwerking van Etihad met de Nederlandse airline dan ook beperkt tot codesharing.

“Onze samenwerking bevindt zich nog in fase 1”, zei hij na afloop van een lezing die door Airneth werd georganiseerd in Amsterdam. Ook een joint venture, zoals Air France-KLM heeft met Delta Air Lines op transatlantische vluchten of Emirates met Qantas op de Kangaroo Route, wordt door Hogan uitgesloten. “Wij doen niet aan joint ventures.”

Etihad is sinds anderhalf jaar agressief aan het expanderen door het nemen van minderheidsaandelen in tal van luchtvaartmaatschappijen. Meest in het oog springend zijn de belangen van 29 procent in het Duitse Air Berlin en het deze week aangekondigde belang van 24 procent in het Indiase Jet Airways. Ook bezit Etihad drie procent van de aandelen van Aer Lingus.

KLM en Air France zijn slechts twee van inmiddels maarliefst 44 codesharepartners van Etihad Airways. Passagiers wordt de mogelijkheid geboden met een andere carrier door te vliegen naar andere bestemmingen. Dankzij dit soort samenwerkingsverbanden kan de maatschappij het routeaanbod fors uitbreiden.

Etihad gaat op 15 mei van start met dagelijkse lijndienstvluchten tussen Abu Dhabi en Amsterdam. Die vluchten worden uitgevoerd in samenwerking met KLM. Passagiers van KLM kunnen in Abu Dhabi overstappen op vluchten van Etihad naar het Verre Oosten en Australië. Passagiers van Etihad kunnen op hun beurt op Schiphol overstappen op KLM-vluchten naar diverse Europese bestemmingen.

Brussel
Etihad, dat in 2013 tien jaar bestaat, is al zeer actief in de 'achtertuin' van Schiphol: de maatschappij vliegt al zeven jaar van Abu Dhabi naar Brussel en sinds ruim een jaar ook naar Düsseldorf, de belangrijke hub van equity partner Air Berlin.

“We vlogen nog niet naar Amsterdam omdat er nog geen samenwerkingsverband was met KLM”, zegt Hogan. Hij is niet bang dat de route naar Amsterdam de vluchten naar Düsseldorf en Brussel kannibaliseert. “Dankzij de samenwerking met KLM voegen we extra markten aan ons netwerk toe, bijvoorbeeld Noorwegen”, aldus Hogan tegenover Luchtvaartnieuws.nl / Zakenreisnieuws.nl.

De route naar Brussel is volgens de Etihad-topman een van de best presterende routes van het volledige routenetwerk. Op die route is sprake van codesharing met Brussels Airlines.


bron/source: www.luchtvaartnieuws.nl