Board of Airline Representatives In the Netherlands

<< Back to publications index

Zorgen over toekomst regionale vliegvelden


NoordHollandsDagblad.nl 12 Jun.13

DEN HAAG - Nu KLM en Schiphol samen een lange termijn visie hebben gemaakt voor de nationale luchthaven Schiphol, keken de Tweede Kamerleden woensdagmiddag vooral naar de regionale luchthavens Lelystad, Twente en Maastricht. De toekomst van die luchthavens is erg onzeker.

Lelystad en Eindhoven moeten zich ontwikkelen als overloopluchthavens voor Schiphol en dan vooral voor vakantievluchten. Eindhoven is daarmee al op de goede weg, maar over Lelystad bestaan grote twijfels. Tot nu toe zijn er nog geen luchtvaartmaatschappijen bereid gevonden om naar dit vliegveld te verhuizen. PVV en SP vrezen voor een financieel fiasco. ,,Er zijn gesprekken met maatschappijen, maar het gaat niet makkelijk. Zolang ze nog op Schiphol terecht kunnen, willen ze niet verhuizen. Ze moeten worden verleid met een goed product en een laag tarief. Mocht er helemaal geen interesse zijn, dan moeten we terug naar de Alderstafel'', waarschuwde staatssecretaris Mansveld. Aan de Alderstafel was in 2008 afgesproken dat Schiphol slechts selectief mag groeien naar 510.000 starts en landingen. Om te voorkomen dat netwerkmaatschappijen als KLM dan niet meer kunnen groeien, zouden vakantievluchten moeten wijken. ,,Het wordt spannend, maar de planning is nog steeds dat we in november 2014 een besluit nemen, dat in 2015 en 2016 wordt gebouwd en dat in 2017 de eerste vliegtuigen kunnen landen.''

Mansveld bleef volharden dat er geen rijksgeld gaat naar de noodlijdende luchthaven Maastricht. Wel gaat ze overleggen met provincie en exploitant. Maastricht verliest dagelijks geld, met name omdat de luchtvracht fors is ingezakt, en vreest het vliegveld te moeten sluiten. ,,Indertijd hebben we een afkoopsom van 34 miljoen gegeven. De luchthaven is geprivatiseerd en moet zelf zijn broek ophouden."

Met dat in het achterhoofd waren er vragen over de 2,5 miljoen euro die het rijk nu wel steekt in de luchthaven Twente. Een belegger en het bedrijf Aviapartner willen deze voormalige militaire luchthaven bij Enschede in 2016 heropenen voor burgertoestellen. Kamerleden zijn bang voor een tweede Maastricht. Maar de staatssecretaris wil eerst het bedrijfsplan zien en toetsen. ,,Ik wil zoveel mogelijk zekerheid. Op zich kan luchthaven Twente een vliegwiel zijn voor die regio en de werkgelegenheid.''


bron/source: www.noordhollandsdagblad.nl