Board of Airline Representatives In the Netherlands

<< Back to publications index

Order Air France-KLM voor Airbus A350 XWB definitief


luchtvaartnieuws.nl 19 Jun.13

LE BOURGET - Air France-KLM heeft woensdag de handtekening gezet onder een definitieve orderdeal voor de Airbus A350-900. Het gaat om een 'firm order' voor 25 toestellen, plus opties op 25 extra A350's. Een verrassing is de deal niet: Air France-KLM tekende in september 2011 al een Memorandum of Understanding voor de aanschaf van de A350-900's.

Dinsdag leek het erop dat de deal al gesloten zou worden, maar vanwege enkele juridische obstakels ging dat niet door. Wel bleek al dat er geen sprake meer was van een geschil met motorenfabrikant Rolls-Royce over het onderhoud van de Trent XWB-motoren van het toestel. "Met Rolls-Royce zijn we het eens. Wat nu nog speelt is echt iets tussen Air France-KLM en Airbus”, zei KLM-topman Peter Hartman tegen Luchtvaartnieuws.nl / Zakenreisnieuws.nl dinsdag vlak voor vertrek van Parijs naar Amsterdam.

Amper achttien uur later blijkt dat de laatste plooien zijn gladgestreken en de langverwachte deal een feit is. Air France gaat in 2018 als eerste met de A350-900 vliegen. KLM neemt volgens een woordvoerder op een later moment de eerste A350 in ontvangst. De Nederlandse maatschappij stelt overigens eind 2015 al haar eerste Boeing 787-9 Dreamliner in gebruik.

Air France-KLM tekende in september 2011 een Memorandum of Understanding voor de aanschaf van 25 A350-900’s, met opties op nog eens 35 toestellen. Het aantal opties is dus met tien gereduceerd. Op dezelfde dag werd ook een intentieverklaring getekend voor de aanschaf van 25 Boeing 787-9's met opties op evenveel exemplaren. Die order is eerder al bevestigd.

De long-haul vloot van Air France-KLM ondergaat de komende jaren de nodige veranderingen, waarbij bij KLM de laatste MD-11's eruit gaan en Air France afscheid neemt van haar Airbus A340-300's, terwijl ook de Boeing 747-400's hun langste tijd hebben gehad. Ook de A330's van beide maatschappijen zullen op termijn worden vervangen door de nieuwe aanwinsten. De Boeing 787's en A350's zullen dan naast de Boeing 777's en A380's worden ingezet bij de Frans-Nederlandse luchtvaartonderneming.

Woensdag werd bekend dat Air France Industries KLM Engineering & Maintenance zelf het onderhoud aan de Rolls-Royce motoren gaat uitvoeren, en mag dit ook voor andere maatschappijen gaan doen. Daarover heeft de Frans-Nederlandse maatschappij een aparte overeenkomst gesloten met de Britse fabrikant van vliegtuigmotoren.

bron/source: www.luchtvaartnieuws.nl