Board of Airline Representatives In the Netherlands

<< Back to publications index

ArkeFly: nieuw personeel testen op aanleg ziekte door oliedampen


Luchtvaartnieuws.nl by Niek Vernooij 26 Aug.13

SCHIPHOL - Luchtvaartmaatschappij ArkeFly wil nieuwe piloten en flight attendants binnen een jaar gaan testen op aanleg om ziek te worden door het inademen van giftige oliedampen (TCP) in vliegtuigen, ofwel het aerotoxisch syndroom. Dat meldt directeur Steven van der Heijden in een interview met Luchtvaartnieuws.nl. ArkeFly werkt met een niet nader genoemd Nederlands onderzoeksinstituut samen om een betrouwbare testmethode te ontwikkelen.

Van der Heijden: “Wij gaan ervan uit dat wij binnen afzienbare tijd - een halfjaar tot een jaar - in staat zijn om de tests uit te voeren. Dat betekent dat we mensen die bij ons willen gaan vliegen testen op hun gevoeligheid voor de opbouw van dit soort toxische stoffen.”

Beroepsziekte
De topman van ArkeFly en TUI Nederland gaat al een stap verder wat betreft ziekteverschijnselen als gevolg van het inademen van TCP: “Wij zijn er op uit om het officieel als beroepsziekte erkend te krijgen. Dan zal het een vast onderdeel gaan uitmaken van de keuring van vliegend personeel en kan ook een beroep gedaan worden op en arbeidsongeschiktheidsverzekering.”

Van der Heijden benadrukt dat alleen nieuw personeel verplicht zal worden de test te ondergaan. “Stel dat blijkt dat iemand die al bij ons werkt er gevoelig voor is, dan ontstaat er een groot probleem. Zolang er geen sprake is van een erkende beroepsziekte, kan er geen beroep gedaan worden op de arbeidsongeschiktheidsverzekering en komt de betreffende medewerker in ernstige financiële problemen als hij moet stoppen met werken. Wij kunnen het ons uiteraard niet veroorloven om het salaris door te betalen. Maar als medewerkers dat willen, kunnen ze wel op vrijwillige basis zo'n test ondergaan.”

Volgens Van der Heijden leeft het onderwerp echt onder het vliegend personeel, “ook al doen andere partijen voorkomen alsof dat niet zo is. Er is toch een aantal mensen dat aantoonbaar problemen heeft gekregen die alleen maar zijn te relateren aan het vliegen. Uit onderzoek blijkt ook steeds meer dat het een aanwijsbare oorzaak heeft. Het is een bron van zorg.”

Afwijking
Eerder al sprak Van der Heijden van het zoeken naar mogelijkheden om personeel te laten testen op ziekteverschijnselen door TCP . “Het lijkt erop dat kan worden vastgesteld of iemand er gevoelig voor is. Een probleem is dat een deel van de mensen de toxische stoffen die in de lucht zitten niet kan afbreken, maar ze stapelt. Op een gegeven moment ontstaan dan gezondheidsproblemen. Dat is een afwijking, want normaal kun je ze wel afbreken. Slechts één op de paar honderd flight attendants en piloten heeft er aanleg voor. Die mensen moet je niet in de cabine of de cockpit laten werken.”

Een voorbehoud maakt Van der Heijden nog wel. “Dat het onderzoek er komt is nog niet helemaal zeker, want niemand durft dat heel hard te roepen. Wij zeggen tegen de specialisten: kom maar op met dat rapport. Men vindt het spannend: het betekent dat wij straks op basis van zo'n onderzoek gaan bepalen of iemand wel of niet stewardess of piloot kan worden. Het moet dan ook met de nodige zorgvuldigheid gebeuren.”

Dapper
De topman van ArkeFly baarde afgelopen voorjaar al opzien door in het televisieprogramma Zembla te erkennen dat piloten en stewards en stewardessen ziek kunnen worden van het inademen van oliedampen. Van der Heijden zegt daarover “heel veel” reacties te hebben ontvangen, zowel intern als extern. “Ook van KLM- en Transavia-vliegers. Ik heb in de weken na de uitzending tot drie keer toe meegemaakt dat vliegend personeel aan boord bij collega-maatschappijen mij aansprak en zei dat ze het een dapper optreden vonden. Dat deed mij deugd.”

De benadering van ArkeFly ten opzichte van aerotoxisch syndroom staat haaks op die van KLM. Afgelopen weekend werd bekend dat een 47-jarige KLM-gezagvoerder zijn werkgever aanklaagt wegens ‘chronische vergiftiging’. Op haar intranet liet KLM in reactie daarop weten dat ‘vanuit de recente wetenschappelijke internationale studies er geen concrete aanwijzingen zijn voor verhoogd risico op gezondheidsklachten als gevolg van TCP-concentraties’. Het verrichten van metingen vindt KLM niet zinvol omdat een door de wetenschap vastgestelde norm ontbreekt waarbij een TCP-concentratie aantoonbaar effect heeft op de gezondheid.


Captain klaagt KLM aan vanwege 'aerotoxic' syndroom

AMSTERDAM - Een Boeing 737 gezagvoerder van KLM klaagt zijn werkgever aan na 'chronische vergiftiging' in de cockpit. Dit schrijft De Telegraaf. Woensdag dient een kort geding in de rechtbank in Amsterdam. De piloot vliegt sinds 1995 voor KLM en vanaf 2000 kampt hij met klachten als misselijkheid, duizeligheid, evenwichtstoornissen, concentratieverlies en coördinatieproblemen.

De rechtszaak is de eerste in haar soort in Nederand waarin de rechter in een concrete zaak moet oordelen over het zogeheten 'aerotoxic' syndroom.

Ziekenhuis
De KLM-vlieger meldde zich van tijd tot tijd ziek. De klachten kwamen steeds terug als hij weer aan het werk ging. In 2011 werd hij opgenomen in het ziekenhuis.

De advocaat van de man vermoedt dat er sprake is van ernstige ziekteverschijnselen door giftige lucht in de cabine en cockpit. De werkgever van de piloot stelde dat er geen bewijs is voor de relatie tussen de lichamelijk ongemakken en de mogelijkheid van giftige dampen in het vliegtuig en maande de piloot vergeefs weer aan het werk te gaan. Sinds vorige maand krijgt hij geen salaris meer.

Loon doorbetaling
In de rechtszaak eist de KLM-vlieger doorbetaling van loon en een gedegen onderzoek naar de luchtkwaliteit aan boord. Als de rechter hem gelijk geeft, kan dat grote gevolgen hebben, schrijft De Telegraaf. Met name claims van lotgenoten kunnen tot grote juridische problemen voor de luchtvaartindustrie leiden.

De discussie rond de mogelijkheid van aerotoxisch syndroom wordt door KLM afgehouden aangezien er nog steeds geen bewijs is. De maatschappij meldt structureel dat er geen officiële gevallen bekend zijn van aerotoxisch syndroom binnen de bemanning. Wel is er een werkgroep binnen de maatschappij die onderzoek doet naar de mogelijke gevolgen voor het vliegend personeel van de lucht die via de motoren van de vliegtuigen de cabine in komt.

ArkeFly
Directeur van de reisorganisatie TUI en luchtvaartmaatschappij ArkeFly, Steven van der Heijden, sluit de mogelijkheid van het falen van piloten als gevolg van het inademen van hoge concentraties van oliedamp niet uit. Dit liet hij in mei weten in het VARA tv-programma Zembla. Van der Heijden kiest hier mee een andere benadering van het probleem dan zijn collega directieleden bij KLM.

Britten
In Groot Brittannië stierven begin 2013 en eind 2012 de piloten Richard Westgate en Karen Lysakowska, beide 43 jaar, nadat ze geruime tijd ziek waren geweest. De twee persoonlijke drama's stonden op zich los van elkaar, behalve dat beide gelouterde piloten waren bij BA en voor hun dood claimden dat ze ziek waren geworden door het inademen van giftige gassen in de cockpit.

Het tv-programa Zembla meldde drie jaar geleden dat door olielekkage in de motor passagiers en bemanning van vliegtuigen gifstoffen inademen. Kamerleden reageerden destijds geschrokken, maar volgens toenmalig minister van Verkeer Camiel Eurlings (CDA) was er geen reden tot zorg.

Neuroloog bij het Medisch Spectrum Twente in Enschede Gerard Hageman zegt dat die ontkenning een miskenning van het probleem is. Hageman onderzocht de afgelopen twee jaar 35 piloten die, volgens hem, kampen met neurologische klachten.

Inspectie De directeur van de Inspectie voor Leefomgeving en Transport, Edwin Griffioen, zegt: "Er komt organofosfor (tcp) vrij, dat is ook bekend. De vraag is natuurlijk in welke dosering komt dat vrij." De inspectie zegt geen piloten te kennen die zijn uitgevallen als gevolg van blootstelling aan tcp en roept piloten dan ook op zich te melden.

Hoogleraar toxicologie van de Universiteit Utrecht Martin van den Berg meldde in het Zembla programma dat tcp een "erg giftige stof" is. "Ze hebben dezelfde eigenschappen als bij bestrijdingsmiddelen en bepaalde zenuwgassen."

Boeing 787 De nieuwe Boeing 787 Dreamliner wordt gezien als eerste in een nieuwe generatie vliegtuigen waarbij de lucht niet langer vanaf de motoren via de airconditioning de cabine in wordt geleid. Het toestel zorgt dat er geschoonde lucht de cabine in wordt gelaten. ArkeFly is de eerste maatschappij in Nederland die, in 2014, met de Boeing 787 gaat vliegen. KLM volgt een jaar later.


bron/source: www.luchtvaartnieuws.nl