Board of Airline Representatives In the Netherlands

<< Back to publications index

EC: ETS blijft gelden in het Europese luchtruim


Zakenreis 16 Oct. 2013

De Europese Commissie wil dat vanaf 1 januari 2014 het emissiehandelssysteem (ETS) alleen geldt voor het gedeelte van de vlucht van/naar een EU-luchthaven dat in het Europese luchtruim plaats vindt.

Het aangepaste ETS blijft van kracht tot in 2020 een mondiaal systeem van marktgerichte maatregelen voor het terugdringen van de CO2-uitstoot door de luchtvaart wordt ingevoerd. Dit gebeurt onder auspiciën van burgerluchtvaartorganisatie ICAO, zoals op 4 oktober jl. afgesproken in Montréal.

In het nieuwe voorstel worden buitenlandse airlines dus belast voor een deel van hun CO2-uitstoot. Het is twijfelachtig of landen als de VS, Brazilië, Rusland, India en China hier blij mee zullen zijn. Zij dreigden eerder met een handelsoorlog, omdat zij vonden dat de EU het recht niet had om hun luchtvaartmaatschappijen te belasten.

Klimaatcommissaris Connie Hedegaard over het plan: “In het licht van de recente vooruitgang bij ICAO, niet in het minst dankzij Europa’s inzet en vastberadenheid, heeft de Europese Commissie vandaag een voorstel gedaan voor de aanpassing van het ETS. Op deze manier wordt de CO2-uitstoot van de luchtvaart afgedekt voor het deel van de vluchten dat in het Europese luchtruim plaats vindt. De EU heeft de emissie van broeikasgassen aanzienlijk teruggedrongen en alle economische sectoren dragen hieraan bij. De luchtvaart moet dit ook doen, omdat de uitstoot snel groeit – een verdubbeling sinds 1990. Ik vertrouw erop dat het Europees Parlement en de Raad snel zullen handelen en dit voorstel zonder vertraging zullen goedkeuren. Met dit voorstel neemt Europa haar verantwoordelijkheid voor het terugdringen van uitstoot binnen het eigen luchtruim tot de mondiale maatregelen van start gaan.”

De belangrijkste punten van het voorstel zijn als volgt:
- Alle uitstoot van vluchten tussen luchthavens in het Europese Economische Gebied (EEG, oftewel de 28 lidstaten plus Noorwegen en IJsland) blijven onder het ETS vallen.
- Van 2014 tot 2020 zijn vluchten die van/naar landen buiten de EEG plaats vinden uitgezonderd van het ETS, met uitzondering van de uitstoot die plaats vindt op het gedeelte van de reis dat in het Europese luchtruim plaats vindt.
- Vluchten van en naar derde ontwikkelingslanden die minder dan 1 procent van de mondiale luchtvaartuitstoot veroorzaken zijn uitgezonderd van het ETS.

bron/source: www.zakenreis.nl