Board of Airline Representatives In the Netherlands

<< Back to publications index

Schiphol: uitbreiding Lelystad begint in 2015


Luchtvaartnieuws 18 Nov.13

NOORDWIJK - Hans Alders spreekt maandagavond in Lelystad met bewoners en bestuurders over de mogelijke routes die grotere verkeersvliegtuigen er over enkele jaren zullen vliegen. Dit zei Ad Rutten, de operationeel directeur (COO) van Schiphol, maandagmiddag in Noordwijk op het symposium 'De Nederlandse Luchtvaartagenda' van de Dutch Aviation Group.

Volgens Rutten bevindt de uitbouw van Lelystad tot een volwaardige luchthaven zich in de laatste fase. “Met de huidige groei van Schiphol hebben we Lelystad ook echt nodig.”

In het Alders-akkoord uit 2008 is afgesproken dat Schiphol vluchten moeten uitbesteden aan regionale luchthavens, om de druk op de omgeving te verlichten, zodra het aantal vliegbewegingen boven de 510.000 per jaar uitkomt. “Ook bij een beperkte groei zitten we daar rond 2018 al bij in de buurt en dus hebben we Lelystad nodig”, aldus Rutten.

Het aantal vliegbewegingen is niet het enige criterium, zei Rutten. Ook het aantal slot-paren is van belang: maatschappijen willen bijvoorbeeld een ochtendvlucht vanaf Schiphol koppelen aan een retourvlucht ‘s avonds. “En met de name ‘s morgens zitten de slots helemaal vol.”

Ad Rutten verwacht dat alle procedures voor Lelystad, zoals de Milieu Effect Rapportage (MER), volgend jaar zullen worden afgerond. De baanverlenging en de bouw van een nieuwe terminal zouden dan in 2015/16 kunnen beginnen. Rutten wees er wel op dat Lelystad zijn beperkingen blijft houden. Zo zal de baan met een nieuwe lengte van 2.400 meter niet alle vliegtuigtypen kunnen ontvangen, terwijl ook het ontbreken van nachtcapaciteit beperkingen oplegt.

Rutten benadrukte in Noordwijk nogmaals dat maatschappijen niet te maken zullen krijgen met “gedwongen uitplaatsing”, omdat ze opgebouwde rechten hebben op Schiphol. “Lelystad is een luchthaven waar niemand naar toe wil. Het is aan ons om maatschappijen een aantrekkelijk aanbod te doen met een goede balans tussen prijs en kwaliteit zodat ze wel willen verhuizen.”

Van onze redactie

bron/source: www.luchtvaartnieuws.nl