Board of Airline Representatives In the Netherlands

<< Back to publications index

Reissector omarmt nieuwe reclameregels


Zakenreis 23 Dec. 2013

Met de aangepaste Reclamecode Reisaanbiedingen, die per 1 januari 2014 van kracht wordt, streven reisbrancheorganisatie ANVR, overkoepelende luchtvaartorganisatie BARIN, KNV Bus, NS Hispeed en de HISWA meer helderheid en duidelijke prijsaanbiedingen na.

De in 2007 in het leven geroepen Reclamecode Reisaanbiedingen (RR) is herzien om te voldoen aan de nationale en internationale wetgeving. Voor de consument moeten reisaanbiedingen nog transparanter worden. Zo moet niet alleen de reissom worden vermeld inclusief de op het moment van publicatie bekende en onvermijdbare kosten, maar dient bij de geadverteerde prijs tevens te worden vermeld welke eventuele kosten, zoals boekingskosten, er nog bij kunnen komen als die op moment van publicatie nog niet exact bekend zijn.
Ook eventuele onvermijdbare kosten die ter plaatse moeten worden afgerekend, zoals excursies, lunches, et cetera, zullen in de aangeboden reissom moeten zijn opgenomen, zodat de consument niet voor onverwachte verrassingen komt te staan.
Bij het boeken van een reis moet de consument niet vergeten zijn keuzes voor wat betreft verzekeringen, CO2-compensatie en andere facultatieve zaken zélf aan te vinken, zogeheten
‘opt-in’, want de reisaanbieder mag dit niet meer doen.

Deze Reclamecode Reisaanbiedingen geldt voor alle aanbieders van reizen op de Nederlandse markt, zowel voor touroperators en reisagenten als voor reisportals en prijsvergelijkers. De SRC (Stichting Reclame Code) heeft samen met de reisbranche in lijn met alle nationale en Europese wetgeving en de beschikbare jurisprudentie de aanpassingen geformuleerd.

bron/source: www.zakenreis.nl