Board of Airline Representatives In the Netherlands

<< Back to publications index

Ruim 52,5 miljoen passagiers reisden in 2013 via Schiphol - Nieuwe A-pier Schiphol wordt twee keer zo groot als gepland


Zakenreis 7 Jan.14

In 2013 verwelkomde Amsterdam Airport Schiphol ruim 52,5 miljoen reizigers, een groei van 3 procent ten opzichte van 2012 en opnieuw een record. Vracht liet vanaf augustus een groei zien en kwam uit op ruim 1,5 miljoen ton, een toename van 3,5 procent. Het aantal vliegbewegingen steeg in 2013 met 0,5 procent naar bijna 426.000. Het aantal directe bestemmingen vanaf Schiphol steeg van 317 naar 323.

Deze voorlopige vervoerscijfers heeft Jos Nijhuis, president-directeur van Schiphol Group, bekendgemaakt tijdens de nieuwjaarsreceptie. “Homecarrier KLM en haar SkyTeam-partners lieten de grootste groei zien in zowel absolute als relatieve zin: zij vervoerden in 2013 ruim 5 procent meer mensen dan het jaar daarvoor. In deze moeilijke markt een glansrijk resultaat. Mede hierdoor blijft Schiphol de vierde passagiersluchthaven van Europa.”

Nijhuis erkent dat de operationele omstandigheden voor luchtvaartmaatschappijen moeilijk zijn. “De marges zijn smal. De airlines voelen dat als geen ander. De concurrentie wordt sterker en sterker. Kijk naar de Golfstaten en Turkije. En kijk naar de veranderende businessmodellen. De eisen worden ook steeds hoger. Op alle gebieden en van alle kanten: reizigers, klanten, regelgevers en andere stakeholders. Dus wat staat ons te doen? In mijn ogen komt het aan op twee zaken: investeren en anticiperen.”

De Schipholtopman doelt met investeren op het Masterplan. In 2013 is de verbouwing gestart voor de overgang van decentrale naar centrale security in de gehele terminal. Deze aanpassing wordt gedaan om de reiziger meer comfort te bieden en het (boarding) proces voor de luchtvaartmaatschappijen en reiziger efficiënter te maken. Ook wordt het aantal ‘security lanes’ bij vertrekhal 1 (doorgang Schengenvluchten) verdubbeld en klantvriendelijker gemaakt. Deze werkzaamheden zijn op zondag 5 januari gestart. Daarnaast is het afgelopen jaar het startsein gegeven voor de bouw van de nieuwe A-pier.

Anticiperen betekent volgens Nijhuis “scherp oog hebben voor de ontwikkelingen in het hier en nu en de kansen voor de lange termijn. Verder kijken dus dan de waan van de dag en het volgende kwartaal.”

Nieuwe A-pier Schiphol wordt twee keer zo groot als gepland

De nieuwe A-pier die Schiphol gaat bouwen, zal niet – zoals in eerste instantie de bedoeling was – gefaseerd, maar direct in volle lengte worden gebouwd.

De capaciteit van de pier wordt ruim twee keer zo groot als aanvankelijk in de eerste fase was gepland. Dit heeft Schiphol-topman Jos Nijhuis bevestigd tegenover Zakenreis. Op de nieuwe pier zullen uiteindelijk zo’n zes miljoen passagiers kunnen worden afgehandeld, zegt Nijhuis. Het oorspronkelijke plan was om in fase één voor de A-pier een capaciteit van drie miljoen passagiers te realiseren.

Door de wijziging van de plannen is de bouw wel vertraagd. De oplevering in 2016 zal in ieder geval niet worden gehaald. Maar de uitgebreide voorbereidingen zullen hun vruchten afwerpen als eenmaal met de bouw begonnen is, verzekert Nijhuis.

De nieuwe pier en de faciliteiten die daarmee samenhangen komen aan de zuidzijde van de bestaande terminal. Dit zou gebeuren via een loopbrug van de A-pier naar de B-pier, maar Schiphol Group heeft in plaats daarvan voor een vaste verbinding gekozen. Welke consequenties de bouw van de nieuwe pier voor de overige gebouwen op Schiphol zal hebben, kon een woordvoerster van Schiphol op dit moment nog niet aangeven. De plannen zijn nog niet geheel definitief. Ook over de extra kosten die met het nieuwe plan gepaard gaan, kon nog niets worden gezegd.

Pieter Elbers, operationeel directeur en plaatsvervangend president-directeur van KLM, staat positief tegenover de aangepaste plannen van Schiphol. Door het bouwproject in een keer uit te voeren in plaats van in fases, is de periode waarin de passagiers overlast ondervinden van de werkzaamheden per saldo korter, meent Elbers.
KLM zal overigens een beperkte gebruiker worden van de A-pier. Maar doordat andere luchtvaartmaatschappijen naar de A-pier verhuizen, krijgen KLM en SkyTeam-partners de gelegenheid om hun activiteiten te groeperen in vertrekhal 1 en 2.

De A-pier is niet het enige bouwproject op de luchthaven. Momenteel wordt gewerkt aan een centrale veiligheidscontrole. Dit 350 miljoen euro kostende project moet 2015 zijn afgerond. De vernieuwing van Lounge 2 wordt dit jaar gestart. Deze aanpassingen vergen nog eens 150 miljoen euro. Schiphol doet er alles aan dat passagiers zo minder mogelijk hinder ondervinden.

bron/source: www.zakenreis.nl