Board of Airline Representatives In the Netherlands

<< Back to publications index

'Air France-KLM is een succesvolle combinatie'


Luchtvaartnieuws.nl by Lolke van der Heide 20 Jan.14

AMSTELVEEN - De Franse president François Hollande werd maandag tijdens zijn eendaagse bezoek aan Nederland vergezeld door vele Franse captains of industry, onder wie Alexandre de Juniac, de topman van Air France-KLM. Omdat hij toch in Pays-Bas was lastte Juniac een persconferentie in samen met Camiel Eurlings, de bestuursvoorzitter van KLM, in de boardroom van het KLM-hoofdkantoor. De Juniac: "Ik was geschokt door de foutieve berichtgeving in Nederland over de samenwerking tussen Air France in KLM." Luchtvaartnieuws.nl was maandag aanwezig en doet verslag van de belangrijkste onderwerpen die aan de orde kwamen.

De twee bestuurders gaven nader inzicht in de actuele situatie bij de Frans-Nederlandse combinatie. Camiel Eurlings en Alexandre de Juniac benadrukten allebei hoe belangrijk ze allebei de samenwerking vinden tussen Air France en KLM. Eurlings: "KLM en Air France vormen een zeer succesvolle combinatie, die bijna tien jaar bestaat. We zijn uitstekende complementen van elkaar. We hebben gezocht naar synergieën achter de bureaus, zodat de kosten naar beneden konden en we meer concurrerend waren. Zo hielden we geld over om te investeren in het product voor de klant. En, anders dan veel mensen vreesden, zijn na de fusie zowel KLM als Air France blijven bestaan. Want de beide merken maken samen de groep sterk. KLM is veel sterker en groter geworden. We zijn nu twee keer zo groot als in 2004. Er zijn weinig Europese maatschappijen die ons dat kunnen nazeggen."

De Juniac: "De luchtvaartwereld van nu wordt gedomineerd door reuzen, waarvan sommige zeer rijk en machtig zijn. Het is daarom ondenkbaar voor KLM of Air France om aan iets anders te denken dan een gezamenlijke toekomst. Onze twee maatschappijen zijn al decennia de trots van twee naties. KLM viert dit jaar haar 95ste verjaardag en op precies dezelfde dag, 7 oktober, wordt Air France 81. We blijven samen, samen zijn we sterker."


Foto: Air France-KLM.

Transform 2015
De afgelopen jaren leed Air France-KLM verlies (1,19 miljard euro in 2012) door toedoen van Air France. Het bedrijf startte een grote reorganisatie, Transform 2015, die vooral bij Air France er diep in hakte. Volgens De Juniac werpt dit nu zijn vruchten af. “De groep herstelt zich significant, en dat geldt voor beide maatschappijen. Transform 2015 is precies op tijd en op het juiste spoor. We liggen geen minuut achter met de reorganisatie. De maatregelen die we hebben genomen waren zwaar en ingewikkeld, maar we hebben ons zeer goed van onze taak gekweten. Ook Air France is nu op de goede weg. We zijn bezig het laatste deel van Transform 2015 toe te passen, met een verdere herstructurering.
Eurlings: “Ondanks de zwakke economie in Europa tonen de twee maatschappijen een zeer gezond herstel en zijn we aan het groeien.”
De twee bestuurders wilden niet zeggen of Air France en KLM in 2013 weer winstgevend waren of dat er minimaal sprake was van break-even. De Juniac: "Ik zal niet vooruitlopen op de jaarcijfers die we op 20 februari bekendmaken."
De Juniac is nog er nog niet zeker van of er na Transform nog een herstructurering komt. "We zijn op de goede weg met Transform 2015, dat afloopt op 31 december 2014. Er zullen dit jaar zeker geen extra ontslagen vallen. En op termijn gaan we terugkomen op een aanzienlijke winst. We zijn bezig met een grote comeback op wereldniveau."

Familiegevoel
Volgens Eurlings zet zijn maatschappij een product in de markt dat "uniek" is. "Wij hebben niet de oliedollars waar andere maatschappijen over beschikken, maar we hebben wel het familiegevoel van KLM en dat stellen de klanten op prijs. Veel mensen, ook Amerikanen, geven er de voorkeur aan met ons te vliegen omdat we een 'gevoel als thuis' geven, een warm bedrijf."
De Juniac: "Nederland heeft veel kwaliteit, veel producten waar je mee kunt pronken en dat geldt ook voor Frankrijk en Air France. Maar beide maatschappijen houden hun eigen identiteit en er is niemand binnen Air France-KLM die de twee op dit punt wil mengen. Er is geen sprake van dat de macht van de onderneming naar Parijs zou verschuiven. Het is krankzinnige informatie dat er 2.000 mensen van KLM uit Amsterdam naar Air France-KLM in Parijs zouden worden verplaatst. Ik kan u zeggen dat er nooit zo'n plan is geweest. De structuur is heel losjes, met een klein aantal mensen dat alleen voor de holding werkt. Ik wil geen nutteloze overplaatsing van mensen. Als personeel beter op zijn plaats is in Amsterdam dan in Parijs, laten we dat zo."


De Juniac (links) en Eurlings tijdens de presentatie van de halfjaarcijfers van Air France-KLM in juli 2013.

Etihad
Etihad Airways uit Abu Dhabi heeft de afgelopen jaren belangen genomen in verscheidene Europese maatschappijen en ook delen van het management op zich genomen. De carrier uit de Golf heeft ook interesse in Alitalia. Maar volgens De Juniac zal Etihad niets doen dat indruist tegen de belangen van Air France-KLM. "Topman James Hogan van Etihad heeft ons verzekerd dat hij ons nooit agressief zal behandelen, zeker niet als het gaat om Alitalia."
Eurlings: "We willen de samenwerking met Etihad verdiepen. Omdat Air France-KLM zo sterk is zou Etihad ons kunnen kiezen als partner voor revenue sharing en zo een samenwerking op te zetten die verder zou gaan dan met wie ook. Als we toegaan naar een systeem van het delen van opbrengsten met Arabische carriers zou dat een doorbraak betekenen. Ons droomscenario is om dezelfde samenwerking te hebben met Etihad als met Delta. Als je sterk wil blijven moet je deel uitmaken van een mondiaal netwerk. Wij moeten in Europa zo sterk zijn dat niemand om ons heen kan. De luchtvaart consolideert in snel tempo. Wij zijn voortdurend op zoek naar nieuwe partners. Als je als Europese groep sterk wil blijven moet je overal allianties zoeken."
De Juniac benadrukte dat de strategieën van KLM en Air France ten aanzien van de maatschappijen uit de Golf wel verschillend zijn, omdat Nederland een open skies overeenkomst met de Verenigde Arabische Emiraten heeft en Frankrijk niet.
En wat Alitalia zelf betreft, zei De Juniac: "We hebben harde voorwaarden gesteld aan de herstructurering van Alitalia en als daaraan niet wordt voldaan investeren wij verder niet. Het management van Alitalia heeft tijd nodig. Zodra ze met een nieuw plan komen, overwegen wij een volgende stap te zetten en komen we mogelijk met nieuwe investeringen. Onze positie is niet veranderd."

Ryanair
Topman Michael O'Leary prees in een vraaggesprek met de Telegraaf afgelopen zaterdag KLM en sloot samenwerking niet uit. "Dat is een compliment voor ons, want O'Leary is meestal niet zo vriendelijk over andere airlines", zegt Eurlings. "Hij beseft dat wij op de goede weg zijn.” De topman van KLM wees er fijntjes op dat Ryanair onlangs toegaf te laag te zijn gezakt met kwaliteit. “Wij zijn niet altijd de goedkoopste, maar we leveren wel kwaliteit."
De Juniac: "O'Leary heeft ook gezegd dat Transavia te klein is als partner voor hem. Hij zal zien dat Transavia niet zo lang meer klein zal zijn. We ontwikkelen Transavia heel snel. Transavia is de lowcost van Air France-KLM, die we zullen uitrollen over heel Europa."

Door Lolke van der Heide

bron/source: www.luchtvaartnieuws.nl