Board of Airline Representatives In the Netherlands

<< Back to publications index

Lelystad niet ontwikkelen voor alleen Ryanair en WizzAir


NoordHollandsDagblad.nl 23 Jan.14

DEN HAAG - Lelystad moet worden ontwikkeld voor maatschappijen die van Schiphol weg moeten. Wanneer op Lelystad alleen nieuwe maatschappijen als Ryanair en Wizz Air komen, is dat een bedreiging voor de maatschappijen op Schiphol.

Dat stelde Sander de Rouwe, CDA, donderdag in het debat in de Tweede Kamer. De angst is ingegeven door verklaringen van Arkefly en Corendon. Juist dit soort vakantievervoerders zouden bij het vollopen van Schiphol naar Lelystad moeten, maar deze bedrijven zeggen niet te willen. Ook na de baanverlenging is die nog te kort voor intercontinentale toestellen en door het verbod om in de nacht te vliegen kan niet rendabel worden gewerkt.

Eigenaar Schiphol zegt dat er wel marktinteresse is, maar pas dit voorjaar wordt een business plan voorgelegd aan de Tweede Kamer. De Rouwe is bang dat alleen nieuwe maatschappijen als Ryanair en WizzAir willen. Beide budgetmaatschappijen zijn nu al succesvol op Eindhoven. WizzAir heeft met 14 bestemmingen in Oost-Europa een gat in de markt gevonden. Maar voor de bestaande maatschappijen op Schiphol zal dat extra concurrentie betekenen en dat is niet de bedoeling.

Staatssecretaris Mansveld zegt geen namen van kandidaten te kennen en wacht het plan van Schiphol af. ,,De rol van Lelystad is wel om Schiphol te faciliteren bij de groei van de luchtvaart. Overigens kunnen nieuwe maatschappijen zich ook altijd op Schiphol vestigen'', verwees Mansveld naar de mededingingsregels. Het weigeren van bedrijven zal dan ook niet kunnen.

De geringe bereidheid van maatschappijen om van Schiphol naar Lelystad te verhuizen is voor de SP, GroenLinks en PVV het bewijs dat Lelystad niet levensvatbaar is. De PVV wil binnenkort een hoorzitting over Lelystad.

Overlast
In de tussentijd nemen de zorgen van bewoners uit Flevoland en omgeving toe. Zij zijn bang voor veel overlast wanneer opeens grote toestellen overkomen. Er zijn zelfs al extra informatiebijeenkomsten gepland. Volgens Mansveld is het doel om bij de vliegroutes zoveel mogelijk woonkernen te ontzien. ,,Volledig de hinder wegnemen kan niet'', gaf Mansveld toe.



bron/source: www.noordhollandsdagblad.nl