Board of Airline Representatives In the Netherlands

<< Back to publications index

Passagiersafhandeling op Schiphol met NFC-technologie


Luchtvaartnieuws.nl 22 Jan.14

AMSTERDAM - Luchtvaartmaatschappijen en afhandelingsbedrijven op Schiphol maken ook de komende vijf jaar gebruik van de diensten van IT-leverancier SITA. De CLUB (CUTE Local User Board) van Schiphol, waarin technologiegebruikers verenigd zijn, heeft een nieuwe overeenkomst gesloten over het gebruik van SITA's platform AirportConnect Open voor passagiersafhandeling. Onderdeel daarvan is de inzet van NFC-technologie (near field communications), waardoor passagiers snel met hun smartphones controlepunten kunnen passeren.

"Nu er meer smartphones zijn uitgerust met NFC zullen steeds meer vliegmaatschappijen naar deze technologie gaan vragen", zegt Jan Bruns, voorzitter van de Schiphol CUTE Local User Board. "Dat is de reden waarom wij al een gate met NFC in gebruik hebben genomen en gekoppeld hebben aan ons passagiersafhandelingsysteem. We nodigen vliegmaatschappijen uit om het te proberen." Schiphol is volgens SITA de eerste Europese luchthaven die NFC-technologie gebruikt.

Door gebruik te maken van smartphones die zijn voorzien van een NFC-chip kunnen passagiers makkelijk een speciaal daarvoor ingerichte 'gate' passeren met een simpele druk op de knop van hun telefoon. Dit poortje leest automatisch de opgeslagen instapkaarten, zelfs als de telefoon is uitgeschakeld of als de batterij leeg is. Deze NFC-uitrusting kan ook de bestaande tweedimensionale instapkaarten lezen.

Volgens Dave Bakker, president van SITA Europe, helpt het platform AirportConnect Open voor passagiersafhandeling de efficiŽntie en flexibiliteit verbeteren. "De combinatie met NFC zal ervoor zorgen dat de afhandeling van passagiers sneller verloopt en reizigers sneller kunnen boarden."

De vernieuwing van het AirportConnect Open platform op Schiphol omvat ongeveer 700 posities bij check-in balies, transfer en reclaim. Het beslaat ook negentig self-service kiosken die passagiers kunnen gebruiken om in te checken.

Het systeem biedt luchthavens, luchtvaartmaatschappijen en afhandelingsbedrijven in real time op gedeelde apparatuur toegang tot hun IT-applicaties. Ook biedt het iedere airline de mogelijkheid om elke balie, gate of self-service kiosk te gebruiken voor check-in, het inchecken van bagage en het boarden.

Lees binnenkort een uitgebreid artikel over SITA in de nieuwste editie van het blad Luchtvaartnieuws, dat medio februari verschijnt.

Van onze redactie

bron/source: www.luchtvaartnieuws.nl