Board of Airline Representatives In the Netherlands

<< Back to publications index

ANVR wijst kritiek Consumentenbond af


TravMagazine.nl - 27 Jan.14

De ANVR is het niet eens met de kritiek die de Consumentenbond afgelopen weekend uitte op talloze reisorganisaties die de consument zou misleiden met onvolledige reisprijzen. ‘De kritiek is niet in het belang van de consument', vindt ANVR-directeur Frank Oostdam.

De Consumentenbond startte vorige week een actie tegen verborgen boekingskosten. De bond wil dat alle boekings- of reserveringskosten voortaan in de totaalprijs van een reis worden opgenomen. Directeur Bart Combee van de Consumentenbond ging daarover een discussie aan met Oostdam.

‘Boekingskosten mogen en kunnen in rekening worden gebracht, mits de klant duidelijk bij de reissom kan zien wat hij moet gaan betalen. Dit is opgenomen in de Reclamecode Reisaanbiedingen die nota bene in samenwerking met de Consumentenbond is opgesteld en nog maar enkele weken geleden is herzien', stelt Oostdam. ‘Aparte boekingskosten worden ook door de ACM geaccepteerd mits de consument in één oogopslag ziet welke extra kosten er zijn en hoe hoog deze zijn.'

De ANVR roept aangesloten bedrijven desondanks nogmaals op in advertenties en op websites om de hoogte van de verplichte bijkomende kosten zoals boekingskosten direct naast de gepubliceerde of geadverteerde prijs te noemen. ‘Het zelfde geldt voor andere variabele onvermijdbare kosten. Deze moeten direct bij de advertentieprijs duidelijk worden aangegeven alsmede de hoogte van deze kosten of de wijze waarop de consument dat kan berekenen. Alleen zo ontstaat een eerlijk speelveld tussen de bedrijven onderling, wordt voldaan aan de eisen van de ACM en wordt onvrede van consumenten weggenomen.'

Maar zelfs het volledig voldoen aan deze punten voldoet volgens de ANVR niet aan de nieuwste eisen van de Consumentenbond. ‘De op de website van de Consumentenbond gepubliceerde lijstjes van bedrijven die wel of niet voldoen volgens de bond zijn willekeurig. De kritiek richt zich op veelal grotere bedrijven. Op enkele bedrijven die in het ‘zonnetje' worden gezet, is echter wel het een en ander aan te merken.'

‘Wij hebben onze kritiek op de actie van de Consumentenbond in een brief verwoord en hen uitgenodigd voor een gesprek aangezien hun actie nu contraproductief werkt. Bedrijven die keurig de boekingskosten netjes bij de prijs vermelden, worden door de bond over één kam geschoren met bedrijven die zich nergens aan storen.'



Door Klaas-Jan van Woerkom

© 2014 TravMedia Company Hilversum. Alle rechten voorbehouden

bron/source: www.travmagazine.nl