Board of Airline Representatives In the Netherlands

<< Back to publications index

Ontwikkel luchthaven Eindhoven, niet Lelystad als overloop Schiphol


HaarlemsDagblad.nl by Frans van den Berg 27 Feb.14

SCHIPHOL - Niet Lelystad moet de tweede luchthaven van Nederland worden, maar Eindhoven Airport. Deze luchthaven heeft de beste papieren om uit te groeien tot zuidelijke mainport. Het vliegveld moet worden doorontwikkeld tot een luchthaven met jaarlijks zo'n zestien miljoen passagiers.

Dat zeggen Jeroen Saris en Jaap Modder, die - op eigen initiatief en met een startsubsidie op zak - onderzoek doen naar de ruimtelijke en economische kwaliteit van de as Amsterdam-Eindhoven.
Hiermee willen zij een discussie op gang brengen over de (on)wenselijkheid van de vorming van een metropool in Nederland, gevormd door de steden Amsterdam en Eindhoven. Deze metropool moet sterk genoeg zijn om de concurrentie met andere metropolen in Europa te evenaren.
In de visie van de twee Randstedelingen is een belangrijke rol weggelegd voor Eindhoven Airport, dat volgens hen veel sterker moet groeien dan is vastgelegd in het akkoord van de Alderstafel. Modder: ,,Over mogelijke bezwaren van omwonenden en de aanwezigheid van de luchtmacht hebben we helemaal niet nagedacht. Het gaat hier puur om een economisch verhaal. De potentie van de regio is enorm. Maar de bereikbaarheid is ronduit belabberd.''

Heilloze weg
Focussen op Lelystad als 'twin-airport' met Schiphol is een heilloze weg. Modder: ,,Die regio stelt niks voor, maar Eindhoven heeft een enorm potentieel. Het gebied dat vanuit hieruit kan worden bediend is vele malen groter dan dat van Schiphol, want dat ligt heel perifeer.''
Amsterdammer Saris en Hagenaar Modder stuurden hun voorstel in naar het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie Rotterdam. Deze stad werd ook in het onderzoek betrokken, vanwege het aanwezige vliegveld. ,,Centrale vraag was: hoe kan Nederland als metropool mee blijven doen? Amsterdam kan het niet alleen; de stad heeft meer gebied nodig. Rotterdam is gewoon arm. Als je kijkt naar een sterke economie en veel hoog opgeleide werkers, kom je steeds uit op de as Amsterdam-Eindhoven.''

Het stimuleringsfonds beloonde het voorstel van beiden met een subsidie van 10.000 euro. Ze stellen nu een plan van aanpak op. ,,Als dat wordt goedgekeurd, krijgen we 50.000 euro uit het fonds.''
De onderzoekers geven niet veel om de zwaarbevochten compromissen aan de Alderstafel. In dat overleg met belanghebbenden is afgesproken dat Eindhoven Airport in 2020 maximaal 43.000 vluchten per jaar moet kunnen accommoderen. Lelystad is goed voor 45.000 vluchten. Voorzitter Hans Alders is bezig met een 'tournee' door Flevoland om de uitbreiding van het huidige vliegveldje te promoten, maar stuit daar op weerstand van de bevolking.

Volgens de onderzoekers moet er meer verbeteren aan de bereikbaarheid van 'Brainport' en van Amsterdam om van beide een metropool te kunnen maken. Eindhoven moet een snelle treinverbinding krijgen met Düsseldorf, Keulen en Frankfurt. De reistijd tussen Amsterdam en Eindhoven moet ingekort worden naar veertig minuten, zodat beide arbeidsmarkten in elkaar overvloeien.

bron/source: www.haarlemsdagblad.nl/regionaal/metropool/article27000983.ece/Ontwikkel-luchthaven-Eindhoven-niet-Lelystad-als-overloop-Schiphol?lref=r_regionaal