Board of Airline Representatives In the Netherlands

<< Back to publications index

Alders-akkoord uit 2008 moet herijkt worden, vindt luchtvaart


Financieele Dagblad by Yteke de Jong 5 Mar.14

Het Alders-akkoord uit 2008, dat afspraken bevat over de groei van Schiphol, moet aangepast worden aan de huidige realiteit. De luchthaven zal waarschijnlijk minder snel de grenzen van zijn groei bereiken en daardoor is de commerciŽle ontwikkeling van Lelystad als tweede luchthaven minder urgent.Dat stelt een aantal luchtvaartmaatschappijen, waaronder reisorganisatie TUI, EasyJet en de vereniging van de luchtvaartmaatschappijen in Nederland, de BARIN. Realiteitszin.Lelystad zou de groei van Schiphol moeten opvangen als dat aan het maximale aantal van 510.000 vliegbewegingen zit. Air France-KLM bestuurder Peter Hartman zei twee weken geleden dit aantal Ďniet realistischí is, gezien de huidige concurrentieverhoudingen in de wereldwijde luchtvaart. Daarbij legt de discussie over de mogelijke aanleg van een commerciŽle luchthaven bij Lelystad voortdurend druk op de investeringen die op Schiphol moeten plaatsvinden, aldus Hartman. De BARIN stelt dat het tijd is voor realite... Lees verder/Read more...