Board of Airline Representatives In the Netherlands

<< Back to publications index

Samenwerking Boeing en Nederlandse luchtvaart tegen geluidsoverlast


Luchtvaartnieuws.nl door Arnold Burlage 6 Mar.14

MADRID - Boeing gaat samen met de Nederlandse luchtvaartsector de geluids- en milieuoverlast van vliegtuigen aanpakken. Het contract tussen beide partijen wordt woensdag ondertekend in Madrid tijdens het jaarlijkse congres van internationale luchtverkeersleidingsorganisaties. Het compleet nieuw operationele concept voor luchthavens van Boeing kan overal ter wereld worden toegepast. Paul Riemens, bestuursvoorzitter van Luchtverkeersleiding Nederland (LVNL) noemt tegenover Luchtvaartnieuws.nl de samenwerking "een fantastisch voorbeeld".

Het gaat bij het innovatieve project om samenwerking tussen de Amerikaanse vliegtuigfabrikant en KDC (Knowledge & Development Centre), waarin luchthaven Schiphol, KLM, LVNL, alsmede universiteiten en kennisinstellingen zijn verenigd met als doel de vliegoperaties op Schiphol te innoveren.

Fantastisch
Paul Riemens, bestuursvoorzitter van LVNL, zegt woensdag tegen Luchtvaartnieuws.nl over het initiatief: "Dit is wat je noemt een fantastisch voorbeeld van samenwerking en van kennisexport, waarvoor ik al jarenlang vurig pleitbezorger ben. De volledige luchtvaartsector in ons land gaat hiervan profiteren."

De komende drie jaar gaat de Nederlandse luchtvaartsector met Boeing "een nieuw omgevingsvriendelijk operationeel concept voor de luchthavens" ontwikkelen, te beginnen voor Schiphol. Zo wordt de geluidsbelasting verminderd door de implementatie van glijlandingen, de zogeheten Continuous Descent Approaches (CDA's), worden nachtprocedures geoptimaliseerd voor vermindering van het brandstofgebruik en luchtvervuiling en wordt ook de planning van de verkeersstromen verbeterd doordat verkeersleiding wordt voorzien van exactere informatie over de vliegsnelheid.


Paul Riemens (links), onlangs tijdens een gesprek met de pers in Singapore

Toekomst
Riemens: "Optimalisatie van ons luchtruim is een vereiste om de concurrentiepositie van Schiphol te kunnen borgen. Om dat te realiseren hoeven we niet te wachten op n Europees luchtruim. We investeren gezamenlijk in een toekomst voor de Nederlandse luchtvaart en daarmee ook in de nationale economie. Het is mooi om te zien dat de samenwerking tussen luchthaven, airline, luchtverkeersleiding en vliegtuigindustrie wordt ingezet om een duurzamer concept voor de mainport te ontwikkelen. De kennis die we daarbij opdoen is van internationale waarde en uitermate geschikt om te exporteren naar landen waar dergelijke ontwikkelingen nog in de kinderschoenen staan.

Slim
"Het luchtverkeer en het hart van de luchtvaart verschuiven vanuit het westen naar het oosten, dat is een feit", vervolgt Riemens. "Maar Nederland heeft in verschillende decennia als land elke keer een slimme strategie uitgedacht, met name voor onze rol in de internationale luchtvaart. Met verdere optimalisatie van het gebruik van het Nederlandse luchtruim creren we extra kracht om internationaal concurrerend te blijven. KLM, Schiphol en LVNL werken in het KDC samen om waardevolle en innovatieve oplossingen te vinden voor de duurzame ontwikkeling van de Mainport Schiphol. Het is topsport om als kleine speler uiteindelijk zon grote rol in de internationale luchtvaart blijvend te veroveren."


bron/source: www.luchtvaartnieuws.nl