Board of Airline Representatives In the Netherlands

<< Back to publications index

Corendon toch naar Lelystad


Haarlems Dagblad by Frans van den Berg 12 Mar.14

Maatschappij blijft op Schiphol

SCHIPHOL - Het eerste schaap is over de dam: luchtvaartmaatschappij Corendon gaat op Lelystad vliegen. ,,Maar we verplaatsen onze operatie niet van Schiphol naar Lelystad. Vanwege de nachtvluchten blijven we op Schiphol en doen we Lelystad aan, net als Eindhoven en Eelde.’’

Dat laat Corendon directeur Atilay Uslu weten. ,,We zijn nooit tegen Lelystad geweest, alleen heeft dat vliegveld zo zijn beperkingen zoals de nachtelijke sluiting. We willen onze toestellen zo efficiënt mogelijk inzetten en dus hebben we Schiphol toch nodig. Een toestel vertrekt in de nacht vanaf Schiphol naar Turkije, vliegt dan naar Lelystad, terug naar Turkije en komt tegen middernacht weer op Schiphol.’’

Uslu benadrukt dat het lagere tarief op Lelystad meespeelt. ,,Maar rond Lelystad wonen ook genoeg mensen die op vakantie willen.’’ Naar schatting gaat Corendon in de toekomst 15 tot 20 keer per week op Lelystad vliegen. Dat komt neer op 1560 tot 2080 vliegbewegingen per jaar. Vorig jaar was Corendon goed voor 4537 starts en landingen op Schiphol. Op termijn moet Lelystad uitgroeien naar 45.000 vliegbewegingen, zodat Corendon pas een bescheiden start is. Schiphol is eigenaar van vliegveld Lelystad.

Schiphol blij
Schiphol directeur Jos Nijhuis is in zijn nopjes met het besluit van Corendon. Of er ook al andere maatschappijen zijn die Lelystad gaan aandoen wil hij niet zeggen. Eind deze maand wordt de business case naar staatssecretaris Mansveld gestuurd.

Een meerderheid in de Tweede Kamer heeft lange tijd aangedrongen op een snelle ontwikkeling van het poldervliegveld om Schiphol te ontlasten. De nationale luchthaven mag volgens het Aldersakkoord niet verder groeien dan naar 510.000 vliegbewegingen. Om voor netwerkmaatschappijen als KLM ruimte te maken, zouden vakantievluchten naar Lelystad en Eindhoven moeten uitwijken. Maar tot nu toe willen maatschappijen niet.

KLM
Daarnaast twijfelt nu ook KLM openlijk. Afgelopen jaar zat Schiphol op 425.565 bewegingen en was de groei slechts 0,5 procent. ,,De groei van twee procent waar Schiphol vanuit gaat is veel te groot. Zelf groeien wij niet zo hard’’, merkte KLM-topman Eurlings onlangs op. KLM benadrukt niet tegen de ontwikkeling van Lelystad te zijn.

In feite wil KLM uitstel. Het gevaar is namelijk groot dat vrijvallende start- en landingstijden op Schiphol worden ingepikt door nieuwkomers, waarbij vooral voor Ryanair wordt gevreesd. Overigens is het ook mogelijk dat die prijsstunter op Lelystad neerstrijkt. Beide opties zijn ongewenst, maar kunnen waarschijnlijk niet worden geblokkeerd. Om meer helderheid te krijgen en te voorkomen dat straks miljoenen worden gestoken in een mislukt vliegveld, houdt de Tweede Kamer op 25 juni een hoorzitting.

bron/source: www.haaarlemsdagblad.nl