Board of Airline Representatives In the Netherlands

<< Back to publications index

Etihad presenteert overnameplan Alitalia / Brussel houdt handelswijze Etihad Airways in het vizier


Luchtvaartnieuws.nl 7 / 4 Apr.14

ROME - Etihad Airways heeft een voorlopig overnameplan voor Alitalia gepresenteerd aan de Italiaanse regering. Dat meldde het Italiaanse dagblad la Repubblica maandag. Volgens de krant wordt het voorstel de komende dagen besproken. Etihad, een met oliedollars gefinancierde staatsonderneming uit de Verenigde Arabische Emiraten, zou 350 miljoen dollar (circa 255 miljoen euro) in de noodlijdende Italiaanse luchtvaartmaatschappij willen investeren.

Daarbij zouden 2.500 banen moeten sneuvelen. Het aantal vluchten in Europa wordt in dit scenario omlaag gebracht ten gunste van langeafstandsvluchten. Daarnaast zou Alitalia samen moeten gaan werken met airberlin, waar Etihad al een stevige greep op heeft.

Afgelopen maand waarschuwde de Europese Commissie al voor de invloed die Etihad probeert te kopen of uit te breiden bij Alitalia en airberlin. De waarschuwing duidt er waarschijnlijk op dat de commissie voorzichtig zal zijn met de goedkeuring van een eventuele overname.

Ook andere Europese luchtvaartmaatschappijen volgen de opmars van de Arabische concurrent met argusogen, omdat die veel passagiers naar verre bestemmingen zou kunnen wegkapen.

ANP



4-4-2014

Brussel houdt handelswijze Etihad Airways in het vizier

BRUSSEL - De Europese Commissie maakt zich zorgen over de invloed die Etihad Airways uit Abu Dhabi probeert te kopen bij enkele Europese luchtvaartmaatschappijen. Brussel is een onderzoek begonnen naar de rol van Etihad bij het Duitse airberlin. Tegelijk waarschuwt zij tegen de pogingen die Etihad doet om ook bij Alitalia voet aan de grond te krijgen.

Europees commissaris Siim Kallas (Transport) roept de Italiaanse regering op 'waakzaam' te zijn. Dat kan worden uitgelegd als een verkapte waarschuwing dat Brussel een gedeeltelijke overname van Alitalia kritisch zal beoordelen. Hetzelfde geldt voor airberlin, waarin Etihad nu al een aandeel van 29,6 procent heeft en dat zou willen uitbreiden tot 49,9 procent.

Etihad bezit in Europa ook een minderheidsaandeel in het Ierse Aer Lingus, terwijl het sinds kort een derde van de aandelen van de Zwitserse regionale carrier Darwin Airline in handen heeft. Deze maatschappij vliegt nu onder de naam Etihad Regional.

Volgens EU-regels moet een Europese luchtvaartmaatschappij in meerderheid in handen zijn van Europese aandeelhouders. Meer dan 49,9 procent mag een buitenlandse investeerder dus niet bezitten. Het onderzoek van de Commissie is erop gericht om te zien of die regel niet met voeten wordt getreden. Met name in het geval van Etihad en airberlin zijn daar kennelijk twijfels over.

Europese luchtvaartmaatschappijen volgen de opmars van concurrenten als Etihad en buurman Emirates uit Dubai met argusogen. De met oliedollars gefinancierde staatsbedrijven zouden veel passagiers naar verre bestemmingen voor hun neus wegkapen. Air France-KLM, dat overigens ook een klein belang heeft in Alitalia, besloot 1,5 jaar geleden tot een vlucht naar voren door een samenwerkingsverband aan te gaan met Etihad.

De Commissie onderzoekt ook de plannen van Delta Air Lines om een belang te nemen in Virgin Atlantic, de maatschappij van de Britse miljardair Richard Branson. Delta is de grootste partner van Air France-KLM in het samenwerkingsverband Skyteam. Voorts onderzoekt Brussel het aandeel dat Korean Air heeft verworven in Czech Airlines, ook al een Skyteam-partner. En ook het aandeel van 35 procent van het Chinese HNCA in het Luxemburgse Cargolux roept in Brussel vraagtekens op.

(c) Reismedia / ANP

bron/source: www.luchtvaartnieuws.nl