Board of Airline Representatives In the Netherlands

<< Back to publications index

Lelystad moet onze derde luchthaven worden


BNRadio by Pieter van den Akker 8 Apr.14

Schiphol steekt 90 miljoen euro in een totaal vernieuwd vliegveld Lelystad. Dat staat in het nog niet gepubliceerde ondernemingsplan dat in handen is van BNR Nieuwsradio. Het compleet nieuwe Lelystad Airport moet in 2018 open en zal uiteindelijk de derde luchthaven van Nederland worden met 45 duizend vluchten per jaar.

Schiphol wil in de Flevopolder een compleet nieuw vliegveld uit de grond stampen. Ad Rutten van de directie van Schiphol: In wezen gaan we aan de andere kant van de baan waar we nu zitten een nieuw vliegveld bouwen."

Nieuw vliegveld
Van het budget van de genoemde 90 miljoen euro moet 'de hele lay-out' gemaakt worden, aldus Rutten. Hij somt op: "De baan, taxibaan, de terminal, de parkeerterreinen, de onderhoudsgebouwen: het hele nieuwe vliegveld, zeg maar."

Het vliegveld moet op termijn 45 duizend vluchten aankunnen. "Die 45 duizend is een groeiproces", zegt Rutten daarover. "Dat kunnen we nu nog niet precies voorspellen."

Drie scenario's
Gelet op onzekerheden in de markt, zo valt in het ondernemingsplan te lezen, is het moeilijk te zeggen hoe snel Lelystad echt zal groeien. Schiphol heeft in het plan daarom drie scenario's uitgewerkt. Bij een lage groei zijn er over dertig jaar 35 duizend vluchten. In het hoge groeiscenario staat de teller over veertien jaar al op 45 duizend.

Rutten: "We investeren in een paar tranches. We gaan eerst voor 25 duizend, daarna voor 45 duizend. We hopen wel dat we vanaf 2018 volledig operationeel kunnen. Dan groeien we naar die 45 duizend toe."

Nieuwe vliegbewegingen
Rutten ziet vooral kansen voor Lelystad bij het aantrekken van nieuwe vliegbewegingen. Niet dus in het verplaatsen van vluchten die nu naar Schiphol gaan. "Er is aanvankelijk gesproken over het verplaatsen van vliegbewegingen, maar dat is juridisch heel lastig. Het is veel makkelijker om nieuwe markt naar Lelystad te trekken dan bestaande marktpartijen te verhuizen."

Schiphol wil en kan luchtvaartmaatschappijen niet dwingen om vanaf Flevoland te vliegen. Volgens Rutten wordt geprobeerd hen te verleiden ook gebruik te maken van Lelystad.

Het nieuwe Lelystad-vliegveld krijgt een startbaan van 2400 meter. Daarmee kunnen volgens het plan vakantiebestemmingen als Europa en het Middellandse Zeegebied worden bereikt.

'Risicovol plan'
"Het is een zeer risicovol plan", reageert Hugo Roos, emeritus hoogleraar luchtvaarteconomie, op BNR. "Dit soort acties, die men in het verleden ook wel eens heeft bedacht, zitten in een fase van de luchtvaart waarin we volgens mij een buitengewoon groot risico gaan meemaken. In Europa is er een overcapaciteit aan luchthavens. Dat geldt ook voor de omgeving van Lelystad. Vanuit de markt is er geen behoefte aan."

"Vooral niet doen", luidt dan ook het advies van Roos.

Voor drie radio interviews :

1. Verslaggever Laurens Boven: "Schiphol wil in de Flevopolder een compleet nieuw vliegveld uit de grond stampen."
2. Hugo Roos, emeritus hoogleraar luchtvaarteconomie: "In Europa is er een overcapaciteit aan luchthavens. Dat geldt ook voor de omgeving van Lelystad. Vanuit de markt is er geen behoefte aan."
3. Leen Verbeek, commissaris van de Koning in Flevoland: "Een groot deel van de Flevolandse bevolking reist nu nog elke ochtend de polder uit om te gaan werken. Wij ambiŽren die balans anders te krijgen."

click op onderstaande link.

bron/source: www.bnr.nl/nieuws/mobiliteit/179171-1404/lelystad-moet-onze-derde-luchthaven-worden?s_cid=home:mediumhud