Board of Airline Representatives In the Netherlands

<< Back to publications index

Fata morgana Lelystad


fd comm - kort commentaar van de redaktie by Yteke de Jong

Schiphol steekt 90 mln in de uitbouw van luchthaven Lelystad, zodat deze uiteindelijk 45.000 vluchten kan accommoderen. De eerste vluchten zouden in 2018 kunnen plaatsvinden, dat is al over 4 jaar.

Er zitten nog al wat haken en ogen aan deze verbouwing, die ook nog eens investeringen vergen van de kant van de overheid in infrastructuur van ongeveer 70 mln. Het minste probleem lijkt nog wel de baanverlenging tot 2400 meter, die in de afgelopen decennia steeds is tegengehouden door de omwonenden.

Groei Schiphol
De afgelopen jaren is veel energie gaan zitten in de ontwikkeling van Lelystad vanuit de veronderstelling dat Schiphol zal groeien naar 510.000 vliegbewegingen. Vorige week bleek uit cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek dat Schiphol vorig jaar slechts een groei had van 2.000 vliegbewegingen. Als we deze lijn doortrekken zit Schiphol over vijf jaar op 435.000 bewegingen, kortom nog ver verwijderd van 510.000.
In plaats van de plannen even in de ijskast te zetten heeft Schiphol nu een draai gemaakt: de luchthaven is bedoeld voor nieuwe toetreders op de Nederlandse markt. Volgens operationeel directeur Ad Rutten van Schiphol is het niet haalbaar om de bestaande gebruikers van Schiphol uit te plaatsen. Daarmee valt een belangrijk uitgangspunt voor de ontwikkeling van de luchthaven weg. Daarbij: welke groei valt te verwachten en van welke maatschappijen dan wel? Rutten gaat uit van 25.000 vliegbewegingen voor Lelystad.

Noodlijdend bestaan
Hiermee voegt Lelystad zich in het rijtje van de gewone regionale luchthavens, waarvan er al twee een noodlijdend bestaan hebben. Maastricht moest twee weken geleden gered worden van de ondergang door de provincie. Daarnaast wil staatssecretaris Wilma Mansveld ook nog eens toestemming gegeven voor de ontwikkeling van Twente Airport, dat in de toekomst een concurrent is Lelystad.

Het is een gemiste kans dat Schiphol en de politiek Nederland opzadelen met miljoeneninvesteringen in een nieuw vliegveld en hun plannen niet aanpassen aan de realiteit van vandaag. Dat is wel het minste wat Nederland mag verwachten van zijn bestuurders, maar helaas is dat ten aanzien van de ontwikkeling van luchthaven Lelystad een fata morgana gebleken.

bron/source: fd.nl/ondernemen/195621-1404/fata-morgana-lelystad?visited=true