Board of Airline Representatives In the Netherlands

<< Back to publications index

Ontwikkeling Lelystad Airport in stroomversnelling?


Dichtbij.nl/almere/regio by John Assmann 10 Apr.14

ALMERE - Het tempo van de ontwikkeling van Lelystad Airport is, zo lijkt het, is in een stroomversnelling gekomen. Waarom?

Camiel Eurlings, directeur (CEO) van de KLM, heeft te kennen gegeven dat Schiphol binnen afzienbare tijd de toelaatbare grens van 512.000 vliegbewegingen nadert. Volgens de hoogste baas van onze nationale luchtvaartmaatschappij is het daarom zaak het vliegveld Lelystad zo snel mogelijk gereed te maken om verkeersvliegtuigen te ontvangen. Daarvoor zou inmiddels 90 miljoen beschikbaar zijn.

Maar Eurlings heeft niet het voordeel (als dat er al is) van Lelystad-Airport voor ogen. Vliegmaatschappijen die in plaats van Schiphol naar Lelystad worden overgeplaatst maken ruimte aan de gates vrij op Schiphol hetgeen een voordeel is voor de KLM die dan vervolgens die onbezette plaatsen kan innemen met de eigen machines. Afgezien van dat alles: Corendon, EasyJet en ArkeFly , hebben domweg geen zin om hun operaties naar Lelystad-Airport te verhuizen met name omdat voor de meesten geldt dat zij daarmee hun home-base dreigen kwijt te raken.

Dat wil zeggen dat de vliegtuigen vaak leeg van Lelystad naar de home-base moeten vliegen, bijvoorbeeld voor reparaties, en vervolgens weer leeg naar de Flevolandse luchthaven; een fors verlies dus aan brandstof maar ook een extra belasting van het landings- en startgebied van het luchtruim in de buurt van Lelystad-Airport.

Snelheid
De genoemde 90 miljoen is de prijs voor het operationeel maken van de luchthaven, zijnde: de aankomst- en vertrekpieren, aankomst- en vertrekhallen, wachtruimtes, vliegtuigparkeer-ruimtes, brandstofvoorzieningen voor de vliegtuigen, autoparkeerplaatsen, extra beveiligings-materiaal zoals brandweerwagens, luchthavenbeveiliging (omheining), etc.

Het is nog maar de vraag of deze 90 miljoen voldoende is. Volgens welingelichte bronnen zou het initieel gaan om 10.000 vliegtuigbewegingen in 2018 en pas in 2043 zou er pas sprake zijn van 45.000 bewegingen. Dat is een looptijd van 25 jaar en zou neerkomen op een toename van 1.200 vliegtuigbewegingen per jaar. Gezien de groei van de (wereld)luchtvaart moet daar stevig enkele vraagtekens achter gezet worden want waarom dringt Eurlings dan ineens aan op een versnelde ontwikkeling van Lelystad-Airport?

Werkgelegenheid
Bij het operationeel maken van Lelystad-Airport moet er veel worden gebouwd. Welke aannemer gaat die opdracht krijgen? Is dat een ondernemer in de buurt van Flevoland, en dus werknemers uit Flevoland, of wordt dat een ondernemer die niet uit Flevoland komt om voor deze enorme klus te worden ingehuurd? Als dat zo is neemt de ondernemer naar alle waarschijnlijkheid zijn eigen mensen mee, uit een andere regio dus en vist Flevoland achter het net.

Het aantal arbeidsplaatsen, wanneer het veld helemaal klaar is voor operationeel gebruik, zal toenemen met 800 arbeidsplaatsen per miljoen passagiers. Althans dat heeft Hans Alders (van de Alderstafel) berekend. Waar Alders die berekening aan refereert is vooralsnog een raadsel. Volgens deze berekening zou het aantal arbeidsplaatsen op Schiphol 42.000 bedragen (52,5 maal 800 want Schiphol heeft zon 52,5 miljoen passagiers).


Maar Schiphol heeft echter ruim 62.000 mensen aan het werk! Saillant detail daarbij is dat Dr. Paul Riemens, directeur Luchtverkeersleiding Nederland (LVNL) aan Dichtbij.nl heeft verteld dat Schiphol,qua techniek en mensen, makkelijk 2 miljoen vliegbewegingen kan accommoderen qua verkeersleiding. Dat zou inhouden dat er op Schiphol tienduizenden extra arbeidsplaatsen zouden bijkomen en al gauw zon 100.000 in de wijde omgeving van de nationale luchthaven. En dat haalt Lelystad (en Eindhoven) bij lange na niet.

Wat wel duidelijk is dat Flevoland (Almere en Dronten) te maken krijgen met 27 vluchten per dag op basis van 10.000 bewegingen per jaar en 125 vluchten per dag op basis van 45.000 vluchten. Ook duidelijk is dat Flevoland een spannende tijd tegemoet gaat wat betreft de verdere ontwikkelingen van dit politiek-en luchtvaartgekonkel.




bron/source: www.dichtbij.nl/almere/regio/artikel/3467604/ontwikkeling-lelystad-airport-in-stroomversnelling.aspx