Board of Airline Representatives In the Netherlands

<< Back to publications index

Lowcostvluchten naar de VS op komst


News Monkey by Wouter Verscheiden 24 Apr.14

Het is zover: eindelijk gaat een luchtvaartmaatschappij de dure trans-Atlantische tickets systematisch aanvallen. Na Ryanair en Easyjet, die met goedkope vluchten vliegen in Europa in een ander tijdperk brachten, hebben de Noren van Norwegian dezelfde plannen voor vluchten naar de VS. En ze hebben geld, hypermoderne vliegtuigen en een ceo met lef.
Het hangt al een tijdje in de lucht, maar Norwegian, een Noorse lowcostmaatschappij, gaat de dure tickets tussen Europa en de Verenigde Staten aanvallen. Hun plan staat in hun jaarrapport dat ze gisteren vrijgaven.

En daar komen de Noren

Anders dan de tickets in Europa zelf, is vliegen naar de VS nog altijd peperduur. Dat komt door een pak factoren: de vluchten zijn naar dure, grote luchthavens met weinig landingsplaatsen, maar een beperkt aantal 'klassieke' luchtvaartmaatschappijen vliegen over de Atlantische oceaan, personeel is duur en de toestellen oud (dus brandstofkosten zijn hoog)...

Norwegian Air Shuttle, zoals de maatschappij voluit heet, is nu al de derde grootste prijsbreker in Europa, na Ryanair en Easyjet. Maar ze hebben heel de vliegtuigsector nu laten opschrikken met écht goedkope tickets naar Amerika: vanuit Londen Gatwick vliegen ze vanaf juli voor 360 euro naar New York. Dat doet niemand hen na, want de taks en andere toeslag alleen al kost bijna zoveel. Een gemiddeld ticket richting VS vanuit Europa is vandaag makkelijk 700 euro. En als je heel goed gezocht hebt, via een 'speciale actie' boekt en zeker niet in het hoogseizoen vliegt, dan raak je wel eens aan 500 euro per stoeltje. Maar nooit 360 euro.

De nieuwe Michael O'Leary: Bjorn Kos

Net als Ryanair heeft Norwegian een charismatische leider: Bjorn Kos. Hij is ook een self made man, een voormalige gevechtspiloot. Kos leende grote sommen om te investeren in een gloednieuwe vloot Boeings, en probeert met goedkoop personeel (onder meer in Bangkok) zijn kosten zo laag mogelijk te houden. Net als Micheal O'Leary, de Ryanair-baas, krijgt Kos bakken kritiek omdat zijn Norwegian de arbeidswetgeving niet zou naleven, de passagiers niet veilig vervoeren, en op allerlei "oneerlijke" manieren de kosten zou drukken.

En net als O'Leary kan het hem niets schelen. Toen hij een heleboel Thaise piloten in dienst nam en Amerikanen als stewards aannam, kreeg hij de kritiek dat zijn Norwegian "niet langer Noors is". "We don't give a shit about that", vertelde hij The Guardian daarover.

Ambitieuze plannen

In zijn jaarrapport laat Kos nu weten dat "dat Norwegian steeds meer basissen opent, in Europa en daarbuiten". Barcelona en Madrid zijn de volgende. "En onze basissen in Fort Lauderdale en New York laten ons toe om efficient de vliegroutes richting de VS uit te bouwen."

bron/source: newsmonkey.be/article/9936