Board of Airline Representatives In the Netherlands

<< Back to publications index

Eurlings: 'Wij zullen met Transavia als eerste naar Lelystad verhuizen'


Luchtvaartnieuws.nl by Rob Somsen 13 May 2014

NOORDWIJK - Zodra Schiphol volloopt qua vluchtbewegingen en geluidsruimte zal Transavia volgens KLM-topman Camiel Eurlings een van de first movers naar Lelystad zijn. Eurlings zei dat maandag tegenover de verzamelde luchtvaartindustrie, waaronder zijn voorganger Peter Hartman en Schiphol-topman Jos Nijhuis, tijdens zijn speech op de lentebijeenkomst van de Dutch Aviation Group. Hartman zei recentelijk nog dat, in de huidige omstandigheden, Lelystad als overloopluchthaven overbodig is geworden.

Hiermee steunt Eurlings de Schipholdirectie in de wens om een overloopluchthaven voor Schiphol op Lelystad Airport te vestigen. Wel benadrukt hij dat het essentieel is dat Schiphol de kosten laag houdt om te kunnen blijven concurreren tegen de maatschappijen waar volgens hem "de oliedollars van de muur spatten." Eurlings lijkt hiermee wisselgeld te hebben bedongen bij Schiphol. Ik steun jullie wens om Lelystad uit te bouwen als je ons garandeert dat je de kosten voor ons laag houdt, moet hij hebben gedacht.

Met name de wens om de kosten laag te houden vormde de rode draad in de spreekbeurt van de KLM-topman. Eurlings: "Laat ik u meteen zeggen, zodat er geen onduidelijkheid is, ik sta achter het Aldersakkoord en ik steun de visie van de staatssecretaris. Ik sta achter het Aldersakkoord omdat we op termijn niet kunnen blijven doorgroeien op Schiphol".

Kip met de gouden eieren
Het Aldersakkoord gaf in 2008 aan dat er 70.000 vliegbewegingen van Schiphol overgeplaatst moeten worden naar regionale vliegvelden zoals Eindhoven en Lelystad zodra de luchthaven op 95 procent van haar capaciteit zou belanden. Eurlings: "En daarom staat een rol in de toekomst voor Lelystad als overloopluchthaven buiten kijf. Er van uitgaande dat de wereld rond Schiphol niet verandert heb je de overloopluchthaven gewoon nodig. Maar dan is het natuurlijk wel de vraag: hoe gaan wij nu vervolgens met Lelystad om? Want extra capaciteit moet in relatie staan tot lage kosten. Want oplopende kosten kunnen we ons niet veroorloven. Als dit wel gebeurt, is de kip met de gouden eieren geslacht."

Eerder tijdens zijn speech rekent Eurlings voor dat er uiteindelijk per passagier gemiddeld de prijs van een klein glas bier overblijft. Als de maatschappij dan ook nog eens te maken krijgt met vertragingsclaims, dan moet er zelfs geld bij op een vlucht.

Eurlings vindt de kritiek op de plannen voor Lelystad deels onterecht. "Er is onterechte vrees en er zijn onterechte angstbeelden", zegt Eurlings. Waarna hij vervolgt: "Er wordt wel eens gezegd: wij willen ons niet gedwongen laten uitplaatsen van Schiphol, maar volgens mij kan dat helemaal niet." Dan richt Eurlings zich tot Peter Hartman die in de zaal aanwezig is: "Peter, hebben wij Transavia ooit laten uitplaatsen?" Hartman beantwoordt de vraag met een duidelijk "nee".

Eurlings: "Maar er komt een moment, dat wij ontwikkelingen in de low cost markt zien en besluiten dat we een deel van Transavia gaan verhuizen naar Lelystad. Dit is onze eigen keuze, als we hiertoe worden verleid". Eurlings noemt het verplaatsen van Transavia-capaciteit naar Eindhoven als voorbeeld dat de groep bereid is om ook van regionale luchthavens te vliegen.

Vlootvernieuwing
De vraag is volgens Eurlings hoe in de toekomst voldoende capaciteit voor de luchtvaart kan worden gecreŽerd, maar kostenverhoging door onbenutte capaciteit op Schiphol kan worden voorkomen. Hij benadrukt de ontwikkeling van het vliegen met steeds grotere en stillere vliegtuigen met steeds meer stoelen en passagiers per vliegtuig. Ook de vlootvervanging speelt hierin een belangrijke rol, volgens hem. "De 767 wordt vervangen door de A330, de 737ís -700, -800 en -900 vervangen de -300's en -400's en de Embraer vervangt, zeg ik met veel pijn in mijn hart, de mooie Fokker 70's", speecht hij.

Eurlings vervolgt: "Dit alles leidt tot een beeld dat we in 2013 al 485.000 vliegbewegingen zouden hebben op Schiphol, maar nu verwachten we dit aantal pas tegen 2020 te halen en de ontwikkeling gaat door. Steeds meer passagiers, maar de vliegbewegingen stijgen minder snel. Ik ben dus nog steeds een voorstander van het ontwikkelen van Lelystad Airport, maar wil op dit punt aangeven dat we moeten zorgen dat de overcapaciteit er niet te snel komt."

De KLM-topman meldt daarom staatssecretaris Wilma Mansveld te steunen in haar faseringsvoorstel. Waarbij, als Lelystad er eenmaal is als commerciŽle luchthaven, de groei getrapt moet plaatsvinden. "De vraag die mij verder rest, ten aanzien van Lelystad, is wat is het gewenste startmoment", zegt Eurlings.

Minder overlast
Als de kritiek verder aanzwelt dan stelt hij voor dicht bij het originele Aldersakkoord te blijven. Waarbij het er op neer komt dat als 95 procent van de capaciteit van Schiphol is gebruikt, men vliegbewegingen gaat uitplaatsen. Eurlings: "Men dacht dat de grens eerder zou worden bereikt, maar dit blijkt in de praktijk nog niet zo te zijn. De overlast is de laatste jaren sterk afgenomen. We hadden als streefcijfer vijf procent afname van de geluidsoverlast in 2020, terwijl we in 2013 al twaalf procent geluidsafname hebben gerealiseerd van het aantal ernstig gehinderden. Veel beter dus dan we ooit hebben gepland."

De president-directeur van KLM vindt dat het nu aan de politiek zelf is om een uitspraak te doen over Lelystad en zegt het signaal te willen geven dat Lelystad is bedoeld als een overloopluchthaven waarbij, als het echt nodig is, maatschappijen die niet een netwerkfunctie vervullen worden verleid om er vandaan te vliegen.


bron/source: www.luchtvaartnieuws.nl