Board of Airline Representatives In the Netherlands

<< Back to publications index

Europese luchthavens raken achterop bij Arabische concurrenten


Luchtvaartnieuws.nl 17 Jun.14

FRANKFURT - Europese luchthavens raken steeds verder achterop bij concurrenten uit onder meer de Golfregio wanneer het gaat om connectiviteit. Dat blijkt uit het dinsdag gepresenteerde Airport Industry Connectivity Report, dat ACI Europe heeft laten uitvoeren door SEO Economisch Onderzoek. Sinds 2004 hebben Europese luchthavens tien procent van het marktaandeel van indirecte verbindingen naar bestemmingen buiten Europa verloren.

Volgens het rapport is de connectiviteit van Europese luchthavens sinds 2008 - het begin van de financiële crisis - nauwelijks gestegen, ondanks een vervoerstoename. De indirecte connectiviteit is zelfs met zeven procent afgenomen. Dit in tegenstelling tot niet-EU luchthavens, zoals in Turkije, waar de connectiviteit met 34 procent is toegenomen.

Ook de drie megahubs in de Golfregio – Dubai, Abu Dhabi en Doha – maakten sinds 2004 een sterke groei door terwijl de drie grootste Europese hubs – Londen, Parijs en Frankfurt – achterbleven. De intercontinentale connectiviteit op die Europese luchthavens is in de afgelopen tien jaar zelfs gedaald. Op de Arabische luchthavens is de intercontinentale connectiviteit zo snel gegroeid dat die inmiddels twee keer zo groot is dan op de Europese hubs. De intercontinentale connectiviteit van alleen Dubai is ongeveer even groot als die van Londen, Parijs en Frankfurt samen.

Arnaud Feist, voorzitter van ACI Europe en topman van Brussels Airport, pleit voor een beleidswijziging, waarbij de Europese Unie een eigen agenda voor luchtvaartconnectiviteit ontwikkelt. Met name capaciteitsproblemen op diverse Europese luchthavens moeten volgens Feist worden aangepakt, terwijl ook nieuwe Open Skies-akkoorden met opkomende markten moeten bijdragen aan een grotere connectiviteit. Deze zouden in de plaats moeten komen van bestaande bilaterale luchtvaartverdragen. Daarnaast moeten kosten voor onder meer beveiliging op Europese luchthavens omlaag, vindt Feist. Hij roept het nieuwgekozen Europees Parlement en de nieuw te vormen Europese Commissie op actie te ondernemen.



bron/source: www.luchtvaartnieuws.nl