Board of Airline Representatives In the Netherlands

<< Back to publications index

’LELYSTAD AIRPORT TE VROEG ONTWIKKELD’ - Kamer negeert bezwaren vliegers


Telegraaf by Paul Eldering and Wouter de Winther 27 Jun.14

DEN HAAG, vrijdag

De Tweede Kamer trekt zich niets aan van de grote bezwaren van KLM en Nederlandse vakantievliegers tegen een te vroege ontwikkeling van vliegveld Lelystad.

Een meerderheid van VVD en PvdA steunt staatssecretaris Mansveld (Infrastructuur) in haar voornemen om van Lelystad versneld de tweede luchthaven van Nederland te maken als ’overloop’ van Schiphol.
Opmerkelijk was tijdens een cruciaal Kamerdebat gisteren dat Mansveld de bal bij Lelystad-exploitant Schiphol legt. „Wij nemen een bouwbesluit, maar het is nu aan Schiphol om te bepalen wanneer de eerste fase van de nieuwe luchthaven open gaat, in 2018 of later”, zo zei de staatssecretaris.

Schiphol zelf wil vasthouden aan de jongste groeiprognoses op Schiphol die aangeven dat Lelystad medio 2018 klaar moet zijn om de eerste vakantievluchten naar Europese bestemmingen op te vangen. „Omdat de wettelijke grenzen van Schiphol eerder in zicht komen”, aldus de directie.

Na deze politieke keuze zal de woedende luchtvaart daarom Schiphol onder druk gaan zetten om Lelystad toch een paar jaar uit te stellen. Vliegmaatschappijen zijn klanten van Schiphol en kunnen collectief afdwingen dat er naar hen geluisterd wordt, verwachten analisten. „Anders zou het Aldersakkoord uit 2008, waarin alle belanghebbenden inspraak hebben, bij voorbaat de nek worden omgedraaid. Niemand zit te wachten op een zwaar verliesgevend spookvliegveld in de polder”, waarschuwt voorzitter Frank Allard van brancheorganisatie BARIN.

Constatering

„Wij moeten niet in de stoel van de Schiphol-directie gaan zitten”, meent VVD-Kamerlid Elias. Hij wil zich niet mengen in de voortslepende ruzie tussen met name KLM en Schiphol. Er is volgens hem een ’commerciële knokpartij’ gaande tussen de diverse spelers, waar de politiek verre van moet blijven.

Elias haalde een rapport aan met de constatering dat de herrie die vluchten op Lelystad Airport kunnen veroorzaken, in het niet vallen bij de geluidsoverlast op Schiphol.

Maar KLM-baas Camiel Eurlings vroeg maandag in deze krant om de plannen voor Lelystad voorlopig in de ijskast te zetten. Die luchthaven zal „nog zeker twintig jaar geen winst maken en ons knooppunt Schiphol draait op voor de verliezen."

Net als de VVD steunt de PvdA Mansveld in haar opvatting dat uitstel van de ontwikkeling van Lelystad een slecht idee is. „Het is niet goed als we ons straks laten verrassen”, zei de bewindsvrouw gisteren in het Kamerdebat. „Uitstel van Amsterdam Lelystad Airport kan tot verlies van economische groei en banen leiden”, stelde ze vast.

Volgens Eurlings en Allard gaat het nog vele jaren gaat duren voordat Schiphol aan zijn maximum zit, omdat de groei tegenvalt en er meer met grotere, stillere en vollere vliegtuigen wordt gevlogen. Mansveld weersprak dat gisteren in Den Haag.


bron/source: www.telegraaf.nl