Board of Airline Representatives In the Netherlands

<< Back to publications index

Ontwikkeling Lelystad Airport krijgt steun kamermeerderheid


Dow Jones by Bart Koster 26 Jun.14

AMSTERDAM (Dow Jones)--Het kabinetsbesluit voor de start van de ontwikkeling van Lelystad Airport tot commerciele 'overloopluchthaven' voor Schiphol heeft donderdag bij het debat hierover in de Tweede Kamer de steun gekregen van de fracties van VVD en PvdA, en dus een kamermeerderheid.

Volgens het kabinetsplan kan Lelystad Airport zich gaan ontwikkelen tot een luchthaven met maximaal 45.000 vliegbewegingen per jaar. Hiermee kan de luchthaven vanaf 2018 stap voor stap een deel van de groei op Schiphol gaan overnemen.
Daarmee wordt volgens het kabinet de mainportfunctie van Schiphol voor Air France-KLM (AF.FR) en SkyTeam-partners verzekerd, en kan de luchthaven in Lelystad een impuls geven aan de regionale economie en werkgelegenheid.

Overigens heeft staatssecretaris Wilma Mansveld van Infrastructuur en Milieu donderdagmiddag de harde startdatum van 2018 voor Lelystad Airport als commerciele luchthaven genuanceerd, en gezegd dat het aan Schiphol is om in overleg met de luchtvaartmaatschappijen en andere partijen het gewenste starttijdstip te bepalen.

Het kabinet volgt met het besluit het door Schiphol Group opgestelde ondernemingsplan voor Lelystad Airport. Schiphol is 100% eigenaar van Lelystad Airport, terwijl de Nederlandse staat weer voor 69,77% eigendom is van Schiphol Group.

De meeste oppositiepartijen steunen het verzet van KLM, tesamen met de ook in de BARIN verenigde andere luchtvaartmaatschappijen die op Schiphol actief zijn, en reisorganisaties tegen de ontwikkeling van Lelystad Airport. Zij vinden de gefaseerde investering van minimaal EUR90 miljoen in het vliegveld van Lelystad verspilling, omdat de grens van maximaal 510.000 vliegbewegingen per jaar nog lang niet in zicht is, en pleitten daarom voor uitstel.

Volgens een woordvoerster van de staatssecretaris kan met het nu door de kamermeerderheid gesteunde luchthavenbesluit "de schop in de grond" voor de start in 2018, maar "is het aan Schiphol op basis van groeiontwikkeling" om de uiteindelijke startdatum te bepalen.

Zij zegt nog niet te weten op welke wijze de Eerste Kamer, waar de fracties van regeringspartijen VVD en PvdA geen meerderheid hebben, het luchthavenbesluit zal behandelen.

BARIN-voorzitter Frank Allard noemt het loslaten van de harde startdatum in 2018 door de staatssecretaris in "verstandig", en gaat er vanuit dat Schiphol hierover opnieuw in overleg zal treden met de luchtvaartmaatschappijen.

Door Bart Koster; Dow Jones Nieuwsdienst; +31 20 571 5201; bart.koster@wsj.com (END)



bron/source: www.dowjonesnewswires.com