Board of Airline Representatives In the Netherlands

<< Back to publications index

Lelystad Airport mag van Tweede Kamer uitbreiden


Het Financieele Dagblad by Yteke de Jong 26 Jun.14

Amsterdam De Tweede Kamer gaat akkoord met de voorgenomen uitbreiding van luchthaven Lelystad, zo bleek gisteren bij een overleg tussen het parlement en verantwoordelijk staatssecretaris Wilma Mansveld van luchtvaart.

De VVD- en PvdA-fractie bleken geen oor te hebben voor de bezwaren van de luchtvaartmaatschappijen, die stellen dat er voldoende ruimte is om op Schiphol verder te groeien.

Mansveld liet weten geen datum te willen vastleggen waarop de uitbreiding van het vliegveld een feit moet zijn. Ze laat het aan Schiphol over om het juiste moment te kiezen waarop de schop in de grond gaat. Dit geeft de bezorgde luchtvaartmaatschappijen enige hoop.

‘De ontwikkeling van Lelystad moet in overleg met de sector plaatsvinden’, aldus voorzitter Frank Allard van de BARIN, de vereniging van luchtvaartmaatschappijen in Nederland.

‘Ook is toegezegd dat de kosten voor de uitbreiding van Lelystad niet ten laste zullen komen van de huidige gebruikers van Schiphol.’ De Autoriteit Consument en Markt moet dat controleren, stelde Mansveld.

KLM, dat zich sterk heeft gemaakt voor uitstel, wilde nog niet reageren. De grootste gebruiker van Schiphol wacht eerst de voortzetting van het overleg, volgende week. Dan worden naar verwachting moties ingediend.

Aanvankelijk was Lelystad bedoeld als overloopluchthaven, voor het geval Schiphol de grenzen van zijn groei zou bereiken. Hoewel dit nog niet het geval is, wil de Schiphol-directie de ontwikkeling van Lelystad doorzetten.

Andere partijen in de sector vrezen dat de nationale luchthaven hierdoor zwakker wordt in plaats van sterker. Staatssecretaris Mansveld schoof dit probleem donderdag op het bordje van Schiphol. De luchthaven zal er volgens de staatssecretaris alles aan doen om de mainport in stand te houden.

Schiphol is ook de eigenaar van Lelystad, maar werkt aanbodgedreven bij de ontwikkeling van Lelystad. Concrete marktvraag is er niet, hoewel de aanleg minimaal € 130 mln zal kosten en de luchthaven tot 2028 verliesgevend zal zijn.

De SP hekelde gisteren het gemak waarmee het kabinet en regeringspartijen de ‘groeicijfers’ van Schiphol als zoete koek aannemen. In het afgelopen decennium schommelde het aantal vliegbewegingen van Schiphol rond de 426.000.
De PVV pleit voor efficiënter gebruik van het banenstelsel van Schiphol, maar de VVD stelde dat daar de ‘politieke realiteit’ voor ontbreekt.

Er zijn nog andere hobbels te nemen voordat de eerste vakantievlucht kan vertrekken vanaf Lelystad Airport. De landingsbaan moet worden verlengd, iets wat tot nog toe is tegengehouden door omwonenden. Staatssecretaris Mansveld legt geen datum vast waarop Lelystad uitgebreid zal moeten zijn

© 2014 Het Financieele Dagblad

bron/source: fd.nl/Print/krant/Pagina/Ondernemen/836962-1406/lelystad-airport-mag-van-tweede-kamer-uitbreiden_bron_fd_krant