Board of Airline Representatives In the Netherlands

<< Back to publications index

'KLM zet Martinair Cargo te koop'


Noordhollands Dagblad by Frans v.d. Berg and Nieuwsblad Transport 2 Jul.14

SCHIPHOL - KLM zou het vrachtbedrijf Martinair willen verkopen, inclusief de landingsrechten, de 600 personeelsleden en de elf vrachttoestellen van Martinair en KLM.

Dat meldt het Britse vakblad The Loadstar. Tevens wordt gemeld dat de bank Goldman Sachs is gevraagd de business case te bekijken en een zogeheten bid bood te maken. Aan de hand van een dergelijk boekwerk kunnen geďnteresseerde partij een bod uitbrengen. Het zou daarbij om het hele pakket van Martinair gaan, dus vergunningen, de 600 personeelsleden (van wie 200 piloten), de zes oude MD-11 toestellen, een 747 en de vier vrachttoestellen (747) die de KLM heeft.

Een woordvoerder van KLM weet niet waar het bericht vandaan komt. Inhoudelijk wil hij niet reageren. ,,Alle opties voor de toekomst van vracht binnen Air France-KLM liggen nog open. Het is de bedoeling daar deze zomer een besluit over te nemen.''

Etihad
Een van de andere opties is dat het bedrijf de vrachttoestellen onderbrengt bij partner Etihad. Maar deze maatschappij uit het Midden-Oosten mag, net als in het geval van Alitalia, niet meer dan 49 procent van de aandelen bezitten. Europese luchtvaartmaatschappijen moeten nu eenmaal voor minimaal 51 procent in handen zijn van Europese eigenaren. Juist vanwege deze beperking ziet het blad The Loadstar veel beren op de weg als het gaat om de verkoop van Martinair. Ook de verwevenheid van Martinair binnen Air France-KLM is een probleem.

Overigens vervoert het concern de meeste vracht in de 747-combi's en in de laadruimen van passagierstoestellen. Door de groei van de luchtvaart (meer passagiersvliegtuigen met laadruimtes) en de crisis van de laatste jaren zijn de tarieven van luchtvracht enorm gekelderd. Aan die overcapaciteit doen Air France en KLM al wat door vrachttoestellen aan de grond te zetten. Maar nog altijd wordt voor miljoenen verlies gemaakt op de luchtvracht.

KLM zet Martinair Cargo te koop
Nieuwsblad Transport 02 juli 2014

Air France-KLM zou de Amerikaanse investeringsbank Goldman Sachs hebben ingeschakeld om een ‘bid book’ samen te stellen voor de verkoop van vrachtdochter Martinair.

Het gaat daarbij om de verkoop van de maatschappij compleet met vliegvergunningen, landingsrechten, medewerkers en de dertien vrachtvliegtuigen.

Dat meldt het Britse logistiek vakblad The Loadstar.
KLM zou tevens de garantie willen afgeven aan mogelijke kopers dat het voor de toekomst geen concurrerende vrachtvluchten vanuit Schiphol zal uitvoeren.

KLM maakte in april bekend de vrachtactiviteiten verder te saneren.Daarbij zouden alle opties worden bekeken, waaronder het reduceren of geheel afstoten van de vrachtvloot. De plannen zouden in juni worden gepresenteerd, maar werden uitgesteld tot ergens deze maand. De vakbonden hebben van de directie intussen begrepen dat de plannen eind van deze maand zullen worden bekendgemaakt

Martinair telt 250 piloten en een totaal personeelsbestand van 600 mensen. De vrachtvloot bestaat uit zes MD11F's, vier B747-400ERF's en drie B747-400BCF's. De laatste drie vrachtvliegtuigen zijn 25 jaar oud. Twee van deze bejaarde freighters zijn vorig jaar voor onbepaalde tijd gestald door de maatschappij op het Spaanse vliegveld Teruel.

De complete vrachtvloot wordt via diverse leaseconstructies gehuurd in het buitenland en is niet langer in het bezit van de KLM, blijkt uit het luchtvaartuigregister van luchtvaartdeskundige Herman Dekker, die zich baseert op gegevens van de dienst Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) van het ministerie van Infrastructuur. Volgens de KLM kloppen deze gegevens uit het register niet, maar een woordvoerder van de maatschappij kan niet aangeven hoe de eigendomsverhoudingen van de dertien vrachtvliegtuigen precies liggen.

Martinair bestaat naast de vrachtmaatschappij uit het onderhoudsbedrijf Regional Jet Centre en de Flight Academy op Lelystad Airport. Het is onduidelijk wat met deze onderdelen zal gebeuren.

KLM zegt in en eerste reactie op het nieuws dat 'wat betreft Martinair alle opties nog steeds op tafel liggen'.

www.nieuwsbladtransport.nl

bron/source: www.noordhollandsdagblad.nl/stadstreek/metropool/article27113507.ece/KLM-zet-Martinair-te-koop?lref=R1