Board of Airline Representatives In the Netherlands

<< Back to publications index

Transavia gaat sleutelrol vervullen binnen Air France-KLM


Zakenreisnieuws.nl by Lolke van der Heide 25 Jul.14

PARIJS - Transavia was bij de fusie tussen Air France en KLM, in 2004, nog het lelijke eendje. De toenmalige top van Air France had nauwelijks in de gaten dat er behalve een 'blauwe maatschappij' KLM ook nog een 'groene maatschappij' Transavia bestond. Tien jaar later is de situatie totaal anders: Transavia is inmiddels, met een Nederlandse en een Franse poot, een echte prijsvechter geworden en uitgegroeid tot een van de speerpunten van de Frans-Nederlandse groep.

Topman Alexandre de Juniac maakte vrijdag in Parijs duidelijk dat Transavia nog belangrijker zal worden. Pas in september wil hij het definitieve plan ontvouwen. "Maar ik kan nu al zeggen dat het u zal verrassen."

Woordvoerster Maureen Sluiter van Transavia Nederland, die speciaal voor de gelegenheid naar Parijs was gekomen, zei tegen Luchtvaartnieuws.nl "een goed gevoel" te hebben over de positie van haar bedrijf binnen de groep.

Wapen
In de ogen van Alexandre De Juniac moet Transavia een belangrijk 'wapen' worden in het gevecht met de low cost carriers in Europa, met name Ryanair en easyJet. Hij wees erop dat Transavia een ontwikkeling heeft doorgemaakt van een carrier met hoofdzakelijk leisure charters naar veel meer lijndienstvervoer. "De verhouding was voorheen 70-30 en is nu 50-50. De charters zullen nog verder verminderen." Maureen Sluiter voegt eraan toe dat het aandeel van de lijndiensten verder zal toenemen. "Maar de charters zullen nooit helemaal verdwijnen."

Transavia had vrijdag ook de beste rapportcijfers op enkele punten van alle divisies van Air France-KLM. Vooral de bezettingsgraad (load factor) is indrukwekkend. In het tweede kwartaal van dit jaar waren de vliegtuigen voor 90,7 procent bezet, bij een groeiende capaciteit. In het vergelijkbare kwartaal in 2013 was dit 89,8 procent. Ter vergelijking: voor de hele Air France-KLM groep waren deze cijfers 84,8 procent en 83,3 procent.

Ryanair
De operationele winst van Transavia liep in het tweede kwartaal en het eerste half jaar wel terug. De groep schrijft dit toe aan de strategie die nu is gericht op het winnen van marktaandeel, waarmee tijdelijke verliezen op de koop worden toegenomen. De Juniac ziet voor Transavia een rol weggelegd als "een van de leiders van de low cost in Europa". De prijsvechter moet in de woorden van De Juniac niet een maatschappij "aan de bodem" zijn met een minimale service. Hoewel hij Ryanair niet met name noemde is de Ierse prijsvechter voor velen het voorbeeld hoe het niet moet, vanwege de schoffering van passagiers.

Hoewel De Juniac dus niet in detail wilde treden over de plannen met Transavia, sprak hij wel over de "pan-Europese ambitie" van Transavia. Desgevraagd bevestigde hij dat een deel van de strategie een uitbreiding buiten Nederland en Frankrijk zal zijn. Bedoelde hij daarmee organische groei of overnames? Maureen Sluiter kan daar geen antwoord op geven, zegt ze.

Wizz Air
Eerder maakte Luchtvaartnieuws.nl melding van het feit dat Air France-KLM mogelijk de Hongaarse prijsvechter Wizz Air zou willen inlijven om deze samen te voegen met Transavia. Wizz Air is vooral sterk in Oost-Europa, waar Transavia juist niet goed is vertegenwoordigd. Alexandre De Juniac noch Maureen Sluiter wilde hier vrijdag nader op ingaan.

Tijdens de presentatie werd wel de forse groei van de vloot van Transavia aangegeven: het aantal toestellen aan Nederlandse kant blijft tot en met de zomer van 2016 stabiel op 35, de Franse tak groeit door van negentien nu naar 29 in 2016.

bron/source: www.zakenreisnieuws.nl