Board of Airline Representatives In the Netherlands

<< Back to publications index

Eurlings: de waanzin is realiteit geworden met MH17


Zakenreisnieuws.nl by Lolke van der Heijden 25 Jul.14

PARIJS - KLM-topman Camiel Eurlings is lovend over de opstelling van de Nederlandse regering in de ramp met Malaysia Airlines vlucht MH17. "We hebben met afschuw gekeken naar wat er gebeurde met vlucht MH17. 298 mensen stierven, onder wie 194 landgenoten. Ik wil de Nederlandse regering een groot compliment maken voor de waardige manier waarop de lichamen zijn teruggebracht naar Nederland", aldus Eurlings in een gesprek met Luchtvaartnieuws.nl in Parijs.

Eurlings zegt dat de volgende stap een onderzoek moet zijn naar wie er voor het neerschieten van de Boeing 777 verantwoordelijk is, in een tragedie waarbij "de waanzin realiteit is geworden".

Tenerife
Bij KLM zijn dezer dagen de gedachten vaak teruggegaan naar 1977, toen de maatschappij betrokken was bij een botsing tussen twee volle vliegtuigen op de luchthaven van Tenerife, waarbij 583 doden vielen - nog steeds het hoogste aantal doden bij één crash - onder wie 248 aan boord van een KLM-Boeing. Eurlings was toen vier jaar oud, maar in 2007, als minister van verkeer, was hij aanwezig bij de herdenking van deze ramp op de Canarische Eilanden. "De nabestaanden die ik toen sprak voelden nog steeds de pijn van hun verlies, dertig jaar later. Daarom kan ik me zo goed indenken wat de families van de omgekomen slachtoffers van Malaysia Airlines MH17 meemaken."

Eurlings heeft ook nu met nabestaanden gesproken, samen het zijn collega van Malaysia Airlines, Ahmad Jauhari Yahya, die naar Nederland was gekomen. "Dan hoor je de drama’s achter de namen. De zeiden allemaal: we willen afscheid nemen van onze geliefden. En daar zijn we nu met zijn allen mee bezig. Ik vind dat er in Nederland de nabestaanden met groot respect zijn behandeld. Heel het land leefde mee en dat was indrukwekkend. Collega Willie Walsh (International Airlines Group/British Airways, red.) stuurde me daar nog een mooie mail over."

Verwarring
Eurlings zegt verder de verwarring te willen ophelderen over de vraag of het luchtruim boven Oost-Oekraïne wel veilig was. Enkele maatschappijen zouden namelijk al voordat MH17 werd neergeschoten, op 17 juli, een andere route hebben gevlogen en Air France is genoemd als een van die airlines. Eurlings: "Dat is pertinent niet waar. Laten we vooral oppassen voor wilde geruchten en niet bevestigde feiten. Air France vloog de afgelopen tijd net als wij over hetzelfde gebied op weg naar Kuala Lumpur. Ik weet dat Qantas tussen Europa en het Verre Oosten wel een andere koers volgde, maar dat heeft niets te maken met mogelijk gevaar aan de grond, maar komt door de codeshare die zij sinds kort hebben met Emirates, waardoor ze een tussenlanding in Dubai maken en zuidelijker dan Oekraïne vliegen."

Eurlings wijst erop dat het luchtruim boven het oosten van Oekraïne als veilig was bestempeld door zowel de Oekraïense verkeersleiding, de overkoepelende internationale organisatie van luchtverkeersleidingsorganisaties CANSO en door IATA, de brancheorganisatie van airlines. De KLM-topman vindt wel dat de internationale luchtvaart nu om de tafel moet gaan zitten om te komen tot een eensluidende uitspraak over risicogebieden.

Evaluatie
"Een evaluatie is op zijn plaats. Als rebellen dit soort wapentuig in handen kunnen krijgen en de waanzin realiteit is geworden, moeten we ons met zijn allen buigen over de vraag of we de regels niet moeten aanpassen. We moeten de toedracht van deze ramp onderzoeken. Specialisten dienen op basis van de feiten conclusies te trekken. We moeten de schuldige vinden en zorgen dat het nooit meer voorkomt", aldus Camiel Eurlings.


bron/source: www.zakenreisnieuws.nl