Board of Airline Representatives In the Netherlands

<< Back to publications index

Heeft de A380 wel toekomst?


Luchtvaartnieuws.nl by Lolke van der Heide 30 Jul. 2014

NEW DELHI - Gaat Turkish Airlines nu wel of niet de Airbus A380 aanschaffen, willen we weten van Temel Kotil. De topman van de ambitieuze Turkse maatschappij staat in de brandende zon te New Delhi - ter gelegenheid van de toetreding van Air India tot Star Alliance - vragen te beantwoorden. "Weet u", zegt hij met een minzaam glimlachje om de mondhoeken, "er is eigenlijk maar één maatschappij die echt met de A380 vliegt."

Daarmee doelt hij op Emirates, uit Dubai. Met andere woorden: Kotil vindt de superjumbo helemaal niet zo’n geweldig toestel en 'de markt' geeft hem voorlopig gelijk. Dinsdag zag Airbus ook de opening naar Japan verdwijnen: het Japanse Skymark Airlines annuleerde een order voor zes A380's. Heeft de superjumbo nog wel toekomst?

De Airbus A380 maakte in april 2005 de eerste testvlucht. De bekende kinderziektes die bij elk nieuw toestel opduiken zijn inmiddels wel verholpen. Toch puilt het orderboek bij Airbus niet uit. Er zijn in totaal 318 stuks besteld, waarvan er 135 zijn afgeleverd. De laatste order dateert al weer van ruim een jaar geleden, sindsdien staat de fabrikant droog en dat is geen goed teken.

Singapore Airlines
Temel Kotil zit er niet ver naast: Airbus drijft met zijn productie van het dubbeldeks toestel vrijwel uitsluitend op Emirates Airlines dat 140 stuks wil afnemen en inmiddels vijftig in gebruik heeft. Daarmee kan Airbus in zijn fabrieken in Toulouse en Hamburg nog wel een aantal jaren vooruit. De volgende afnemer in grootte van A380's is Singapore Airlines, met 24 orders, waarvan 19 ontvangen toestellen. Dat is een enorm verschil. Airbus kan zich weliswaar gelukkig prijzen met een grote klant als Emirates, maar het heeft ook de smalle basis aan.

De Arabische maatschappij en Airbus zelf - maar dat is logisch - hebben recentelijk hoog opgegeven over de rentabiliteit van de A380. De kosten per stoel zouden aanzienlijk lager uitvallen dan bij de Boeing 747-400, het grootste toestel voordat de A380 op de markt kwam. Dat zal zeker kloppen, al is het alleen al omdat de Airbus A380 een modern toestel is en dan mag een grotere efficiency worden verwacht. Maar het verhaal gaat alleen op bij een voldoende bezetting. Zodra de bezettingsgraad daalt, stijgen de kosten per stoel. En omdat er zoveel stoelen in zitten - de meeste gebruikers hebben er 500 of meer zitplaatsen in - betekent een daling van de bezettingsgraad, tot bij voorbeeld 75 procent, dat er al 125 stoelen onbezet zijn. Dat tikt aan.

De A380 past prima in het business model van Emirates, want deze airline vervoert vrijwel uitsluitend passagiers over de lange afstand via Dubai, met zeer weinigen die daadwerkelijk in Dubai moeten zijn. Topman Tim Clark van Emirates zou het liefst een nog grotere A380 willen hebben, zei hij eerder, met een langere romp, zodat er tot wel 700 passagiers mee zouden kunnen, in drie klassen. Maar de commercieel directeur van Airbus, John Leahy, zei in juli tijdens de Airshow van Farnborough dat zijn bedrijf vooralsnog niet met een 'A380neo' bezig is. De 'gewone' A380 zal eerst verder aan de man moeten worden gebracht. Het is de vraag of Airbus een plan B heeft als mocht blijken dat er voor de superjumbo geen of nauwelijks orders meer binnenkomen.


bron/source: www.luchtvaartnieuws.nl