Board of Airline Representatives In the Netherlands

<< Back to publications index

Uitbreiding luchthaven Frankfurt gaat door


Het Financieele Dagblad 12 Aug.14

Luchthaven Frankfurt Airport heeft een vergunning gekregen voor de bouw van een derde terminal. Daardoor wordt de capaciteit voor passagiers met bijna een kwart opgevoerd. Dat maakte moederbedrijf Fraport dinsdag bekend. De oplevering moet in 2021 plaatsvinden. Dan zal de terminal 14 miljoen passagiers per jaar kunnen afhandelen. Er kunnen vijftig toestellen bij de terminal terecht. Het nieuwe gebouw komt aan de zuidzijde van de luchthaven, tegenover de twee reeds bestaande terminals.
Frankfurt is flink aan het uitbreiden, in een scherp concurrerende markt Europese markt. In 2011 kreeg de luchthaven er al een vierde startbaan bij, waardoor de capaciteit van de luchthaven werd vergroot van 500.000 naar 700.000 vluchten per jaar. In 2013 werden er 58 miljoen passagiers van en naar Frankfurt vervoerd. Ter vergelijking: op Schiphol waren dat er vorig jaar 52,6 miljoen. Frankfurt denkt in 2025 88 miljoen passagiers te verwerken.
Moederbedrijf Fraport van de luchthaven wil al een derde terminal sinds het bedrijf in 2001 naar de beurs ging. De luchthaven werd daarbij echter altijd dwars gezeten door omwonenden die wegens overlast een rem willen op de expansie van het vliegveld. De vierde start- en landingsbaan mocht destijds worden gebouwd onder de voorwaarde van een vliegverbod tussen 23:00 uur en 05:00 uur.

Schiphol
Eerder werd al bekend dat ook Schiphol een nieuwe pier en terminal gaat bouwen aan de zuidkant van de luchthaven. Deze nieuwe gebouwen moeten in 2018 in gebruik worden genomen. Dinsdag werd bekend dat bouwondernemingen zich op 11 september kunnen melden voor een marktconsultatie.
Schiphol start in 2016 met de bouw van een nieuwe pier en terminal. Tijdens de marktconsultatie zal de luchthaven samen met de bouwers onderzoeken wat het beste plan van aanpak is. Schiphol wil dat de pier en terminal zo duurzaam en energiezuinig mogelijk worden, om in de top 3 van meest duurzame luchthavens te komen.

Experts
Om dit streven te realiseren, vraagt Schiphol de hulp van experts. ‘Wij weten van luchthavens en welke functionele eisen de nieuwbouw moet hebben’, stelt Jeroen Bos van Schiphol. ‘Bouwers weten hoe dat het beste uitgevoerd kan worden. Daarom komen we niet met een vast plan maar vragen we juist hun hulp.’

Coördinatie
In totaal zijn er zes mogelijke aanbestedingspercelen. Het is nog onduidelijk of de aanbesteding naar één of meerdere partijen zal gaan. Kabels en leidingen moeten worden verlegd, platformen aangepast en er komt een nieuwe parkeergarage. Dit vergt een goede coördinatie. In theorie gaat dit gemakkelijker als één partij de opdracht krijgt. Maar de pier en terminal kennen elk hun eigen complexiteit, die wellicht beter door verschillende partijen aangepakt kunnen worden.
De luchthaven verwacht de komende jaren flink te groeien, van 52,4 miljoen reizigers nu naar 65 miljoen over tien jaar.

bron/source: fd.nl/ondernemen/698632-1408/uitbreiding-luchthaven-frankfurt-gaat-door