Board of Airline Representatives In the Netherlands

<< Back to publications index

Hartman ziet in Antillen super luchtvaarthub


Luchtvaartnieuws 12 Aug.13

KRALENDIJK - "Als de luchthavens van Aruba, Bonaire en Curaçao bereid zijn om samen te werken, dan kan er een super luchtvaarthub ontstaan voor zowel vracht- als passagiersvervoer tussen Europa, Noord-Amerika en Latijns-Amerika." Dat meldt Air France–KLM's tweede man, Peter Hartman, tegenover het Antilliaans Dagblad. Hartman is de komende dagen met een delegatie op Bonaire om te praten over de stuurgroep Flamingo Airport.

Hartman is het wat de Antillen betreft volledig eens met de Nederlandse politici Rutte en Plassterk, die aangeven dat Nederland en de Antillen bij elkaar horen en dat er gezamenlijk geld kan worden verdiend.

Mega knooppunt
De oud KLM-bestuurder, die zelf een frequente bezoeker is van Bonaire en op Curaçao is geboren, wil met zijn stuurgroep zorgen dat de strategische ligging van de ABC-eilanden beter wordt benut. Hij spreekt zelfs van een mega-knooppunt.

Dat knooppunt zal de KLM overigens goed van pas komen. De maatschappij verhoogt binnenkort de frequentie naar de Antillen nog verder en reizigers uit Zuid Amerika, met bestemming Europa, zou KLM maar wat graag via de Antillen willen vervoeren dan dat deze reizigers kiezen voor routes via, bijvoorbeeld, Portugal, Madrid, Frankfurt of Londen. Daarnaast ziet hij voordelen voor partners Insell Air en Delta maar ook voor de directe concurrent ArkeFly, die Hartman in zijn plannen betrekt. Vanuit Brazilië kan GOL zorgen voor een deel van de aanvoer, waarna Insell voor transfer in de regio zorgt, Delta naar Noord Amerika en KLM en ArkeFly naar Amsterdam en verder.

Delta heeft Hartman alvast aan zijn zijde met deze plannen voor passagiers en vracht.

Koelruimtes
Investeringen op de eilanden in koelruimtes maakt het mogelijk om bloemen, groeten en fruit vanuit Zuid Amerika via de Antillen naar Europa te brengen. En dan niet met vrachtkisten, maar gewoon in de belly’s van de passagiersvliegtuigen, conform het belly-first beleid van KLM.

Hartman roept beide partijen, Nederland en de Antillen, op de houding naar elkaar te veranderen en positief deze projecten, die minimale investeringen behoeven, op te pakken. "Er zijn voldoende goede mensen op de Antillen die dit kunnen. Wij hoeven niets over te nemen of voor te doen, alleen soms even een steuntje in de rug te geven", meldt Hartman aan de Antilliaanse krant. Ook de eilanden onderling moeten elkaar het licht in de ogen gunnen door samen te werken op gebieden zoals luchtverkeersleiding, is zijn mening.

Voor wat betreft de passagiers-hub ziet de voormalige KLM-topman ook kansen voor de grote aantallen Chinese passagiers die KLM vervoert, en die als eindbestemming Zuid-Amerika hebben. De Antillen zouden een prima hub kunnen vormen voor deze reizigers, met wellicht de mogelijkheid van een verblijf van een paar dagen op de eilanden. Daarnaast is het juist nu belangrijk om stappen te zetten omdat er economische groei is in Zuid Amerika.

Overleg Bonaire
Donderdag heeft Peter Hartman overleg op de Antillen over de toekomst van Flamingo Airport. Daarbij zijn vertegenwoordigers van Air France-KLM, ArkeFly, InselAir, Luchtverkeersleiding Nederland en de betrokken ministeries aanwezig.

Eerder dit jaar is er door het Bestuurscollege van Bonaire een speciale stuurgroep voor de toekomst van de luchthaven ingesteld. Hierin zitten onder meer Peter Hartman (Air France-KLM), Paul Riemens (LVNL) en vertegenwoordigers van ArkeFly, de luchthaven zelf en het bestuur van Bonaire.

Het vliegveld op het eiland - sinds 2010 een Nederlandse gemeente - zou daarmee de eerste Antilliaanse gateway voor bestemmingen in de Caribische regio en Latijns-Amerika kunnen worden. Voor KLM en haar partner Delta Airlines is het dan wel belangrijk dat het huidige terminalgebouw wordt vernieuwd, zodat passagiers tijdens een overstap genoeg comfort hebben. Het huidige terminalgebouw is verouderd en te krap.

Bonaire International Airport
Foto: Bonaire international Airport

Aan de Nederlandse regering is een renteloze lening gevraagd om de uitbreiding te kunnen financieren. De stuurgroep hanteert het motto: "Beter investeren in economie en in dit geval luchtvaart, dan in het oplossen van sociale problemen, werkloosheid en de bouw van politiecellen."

Schiphol
De luchthaven Schiphol is geen deel van de stuurgroep. Het Bestuurscollege van Bonaire is teleurgesteld dat Schiphol niet wil aanhaken bij het initiatief van de KLM om van Flamingo Airport op Bonaire een hub te maken tussen Europa en Latijns-Amerika. Volgens Schiphol-topman Jos Nijhuis zou het project vanwege de kleinschaligheid van Bonaire te weinig rendement opleveren.

"Het is jammer dat de heer Nijhuis zijn aanwezigheid op het nabijgelegen Aruba in juni niet heeft benut om samen met de heer Eurlings en ons nader van gedachten te wisselen, maar op voorhand, zonder zich te verdiepen in de achtergronden van wat de KLM voor ogen staat, afstand neemt", stelde het Bestuurscollege eerder in een verklaring. Schiphol werkt overigens wel al jarenlang nauw samen met de luchthaven van Aruba, die aanzienlijk groter is dan Flamingo Airport op Bonaire.

bron/source: www.luchtvaartnieuws.nl