Board of Airline Representatives In the Netherlands

<< Back to publications index

Etihad en Alitalia onthullen details samenwerking


Zakenreis 8 Aug.14

Etihad Airways en Alitalia hebben de details van hun voorgenomen samenwerking onthuld. Etihad neemt een belang van 49 procent in de Italiaanse luchtvaartmaatschappij voor 387,5 miljoen euro.

In totaal wordt er 1,758 miljard euro geďnvesteerd in Alitalia: 300 miljoen euro van andere ‘kernaandeelhouders’, 598 miljoen euro in de vorm van herstructurering van de schulden en 300 miljoen euro aan nieuwe leningen. Verder koopt Etihad 75 procent van de aandelen van MilleMiglia, het loyaliteitsprogramma van Alitalia voor 112,5 miljoen euro en krijg Alitalia 60 miljoen euro voor vijf slots op Londen Heathrow.

“Wij houden van Italië,” aldus algemeen directeur James Hogan van Etihad. “De cultuur, de markt, de export – de investering in Alitalia is wat ons betreft logisch. Door de kosten te herstructureren en nieuwe leningen af te sluiten kunnen we Alitalia herbouwen tot een sterke maatschappij.”

Volgens Hogan betekent dit dat Alitalia zal samenwerken met de verschillende aandelenpartners van Etihad Airways waar dat kostenvoordeel oplevert. “De vliegtuigen moeten optimaal worden ingezet. De kosten per eenheid moeten omlaag en we willen geen dubbele ‘overhead’. Alitalia is een goede, sterke airline, die financieel niet goed presteert. Daar is geen snelle oplossing voor. Wij hebben een driejarenplan opgesteld, dat erin moet resulteren dat Alitalia in 2017 weer winstgevend is.”

Voor de Italiaanse overheid was het handhaven van met name de intercontinentale de bereikbaarheid van Italië door de lucht heel belangrijk. Hogan zal aan deze voorwaarde voldoen. Zo wordt de capaciteit van de langeafstandsvloot vergroot met 35 procent vergeleken met een afname van 13 procent in de capaciteit op de korte afstanden. “We zullen Rome verder ontwikkelen als hub en gaan Milaan Malpensa uitbouwen. Ook onderzoeken we wat we op Milaan Linate kunnen doen. Etihad zal op haar beurt Venetië, Bologna en Catania verbinden met Abu Dhabi.”

Herstructurering van de kosten en verhoging van de productiviteit betekenen natuurlijk ook dat er in het personeelsbestand zal worden gesneden bij Alitalia. Uitspraken over hoeveel banen van de huidige circa 14.000 er precies zullen verdwijnen, zijn er tijdens de persconferentie niet gedaan. Wel laat algemeen directeur Gabriele Del Torchio weten het zeer spijtig te vinden dat er mensen zullen moeten vertrekken “om de toekomst van Alitalia veilig te stellen”. Hogan zegt dat er kansen zijn voor boventallige Alitalia-medewerkers in de rest van de Etihad Airways-groep.

Hogan heeft als onderdeel van het herstructureringsplan vijf slots van Alitalia op Londen Heathrow overgenomen voor 60 miljoen euro. Deze worden voor ‘marktconforme prijzen’ teruggeleased aan de Italiaanse maatschappij. Verder zal Etihad zoals gezegd een meerderheidsbelang nemen in MilleMiglia, het loyaliteitsprogramma van Alitalia. “We willen de spaarprogramma’s van onze partners samenvoegen tot één mondiaal systeem, dat uiteindelijk een lifestyle programma moet worden,” aldus Hogan. “Die wereldwijde dekking is heel belangrijk voor passagiers.”

De volgende stap is dat het herstructureringsplan ter goedkeuring aan de Europese Commissie wordt voorgelegd.

bron/source: www.zakenreis.nl