Board of Airline Representatives In the Netherlands

<< Back to publications index

'Oekra´ne en Eurocontrol mogelijk medeaansprakelijk voor MH17-ramp'


Luchtvaartnieuws.nl 13 Aug.14

ANTWERPEN - De Oekra´ense autoriteiten en Eurocontrol zijn mogelijk medeaansprakelijk voor de ramp met vlucht MH17 op 17 juli. Dat stelt luchtvaartjurist Arthur Flieger. Volgens het Verdrag van Montreal dient luchtvaartmaatschappij Malaysia Airlines sowieso de nabestaanden van de slachtoffers van MH17 een schadevergoeding van 120.000 euro per passagier te betalen, zelfs als blijkt dat er inmenging van buitenaf is geweest zoals een aanslag.

"Dat is namelijk de zogenaamde risicoaansprakelijkheid", zegt Flieger. "Of de luchtvaartmaatschappij aansprakelijk kan gesteld worden voor een bijkomende schadevergoeding, wordt waarschijnlijk bepaald door het feit of de beslissing om door het betrokken Oekra´ense luchtruim te vliegen als nalatigheid kan beschouwd worden."

Flieger wijst erop dat de Oekra´ense autoriteiten vˇˇr de crash van MH17 het luchtruim beneden 32.000 voet in het zuidoosten van het land al gesloten hadden. Vlucht MH17 vloog op een toegestane hoogte van 33.000 voet toen het door een luchtdoelraket werd geraakt. Eerder had de Federal Aviation Authority (FAA) Amerikaanse carriers al verboden om over het gebied te vliegen, ongeacht de hoogte.

Veel luchtvaartmaatschappijen uit andere landen bleven daarna nog boven Oekra´ne vliegen. "Het is dus duidelijk dat de uiteindelijke verantwoordelijkheid bij de luchtvaartmaatschappij en de regulators ligt, inclusief die van Eurocontrol", zegt Flieger. Hij stelt dat ook de rol en verantwoordelijkheid van de Oekra´ense luchtvaartautoriteiten, die de vlucht boven het gevaarlijk gebied toegestaan hebben, goed onder de loep moet worden genomen.

Oorlogsrecht
Hoewel de pro-Russische opstandelingen en Rusland waarschijnlijk verantwoordelijk zijn voor het neerschieten van het Maleisische verkeersvliegtuig, is het nog te vroeg om die aansprakelijkheid te stellen voor de ramp. Flieger: "De aansprakelijkheid moet namelijk ook bewezen worden in een rechtbank. In dat geval is niet het Verdrag van Montreal van toepassing, maar andere regels van internationaal en oorlogsrecht."

Een aantal passagiers had het KLM-vluchtnummer KL4103 op het ticket staan, omdat vlucht MH17 in codeshare met de Nederlandse luchtvaartmaatschappij werd uitgevoerd. Deze passagiers hadden hun ticket bij KLM geboekt. Schadeadvocaten meldden eerder al dat hun nabestaanden ervoor kunnen kiezen om KLM als contractuele vervoerder aansprakelijk te stellen voor de geleden schade. "Mijns inziens zullen verzekeringsmaatschappijen met veel belangstelling naar deze besluitvormingsprocessen kijken", zegt Flieger.


bron/source: www.luchtvaartnieuws.nl