Board of Airline Representatives In the Netherlands

<< Back to publications index

'Martinair moet groeien en vloot moderniseren'


Luchtvaartnieuws.nl 25 Aug.14

SCHIPHOL - Martinair moet investeren in een nieuwe, moderne vloot. Ook moet het aantal vliegtuigen van de vrachtmaatschappij groeien van negen toestellen nu naar "meer dan twaalf". Dat staat in een plan van de ondernemingsraad (or) van het dochterbedrijf van Air France-KLM, waarover het Financieele Dagblad maandag bericht (zie onderstaand). Air France-KLM neemt in september een beslissing over de toekomst van het bedrijf.

Het moederbedrijf zou de verlieslijdende vrachtdochter willen imkrimpen, maar intern bij Martinair zeggen betrokkenen nog wel degelijk perspectief te zien in de aparte vrachtactiviteit. En volgens de or moet Martinair juist uitbreiden en investeren in een nieuwe, zuinigere vliegtuigen. Daardoor wordt het voor Air France-KLM makkelijker om op prijs te concurreren, zo blijkt volgens het FD uit onderzoek van de or.

De or sprak met deskundigen en concludeert dat de vrachtdivisie in Nederland wel degelijk bestaansrecht heeft, mits er juist geďnvesteerd wordt. De directie van Martinair bevestigt in het FD via een woordvoerder dat het bedrijf een plan van de or heeft ontvangen, maar zegt in een reactie dat ‘alle opties’ op tafel liggen. De or zelf wil geen toelichting geven, zolang de gesprekken met de directie lopen.

Vorige maand meldde het Britse vakblad The Loadstar nog dat Air France-KLM voorbereidingen treft om vrachtdochter Martinair in de verkoop te zetten. De verkoop van Martinair zou betekenen dat Air France-KLM alle activiteiten met full freighters op Schiphol staakt, en KLM alleen nog vracht in de bellies van haar passagiersvliegtuigen zou vervoeren.


Martinair werkt aan plannen voor doorstart vrachttak KLM
Het Financieele Dagblad - Yteke de Jong - maandag 25 augustus 2014


De ondernemingsraad van luchtvaartmaatschappij Martinair werkt samen met de directie aan een plan voor een doorstart voor de verlieslijdende vrachtdivisie van luchtvaartmaatschappij Air France-KLM.
Op dit moment wil het bestuur van Air France-KLM de vrachttak laten inkrimpen, maar intern bij Martinair zeggen betrokkenen nog wel degelijk perspectief te zien in de aparte vrachtactiviteit.
Verlies van € 45 mln
De directie van Martinair bevestigt via een woordvoerder dat het bedrijf een plan van de or heeft ontvangen, maar zegt in een reactie dat ‘alle opties’ op tafel liggen. De or zelf wil geen toelichting geven, zolang de gesprekken met de directie lopen.
In het tweede kwartaal leed de vrachttak van Air France-KLM een verlies van € 45 mln. Op 4 september neemt het bestuur van de Nederlands-Franse luchtvaartmaatschappij een beslissing, zo ligt nu in de planning. Aanvankelijk was het de opzet eerder de knoop door te hakken, maar het bestuur kwam niet uit de keuze samenwerking met strategisch partner Etite te zoeken of de vrachtdivisie overdoen aan een investeringsmaatschappij.
Investeren
De or van Martinair werkte afgelopen maanden aan een eigen onderzoek naar een doorstart. De werknemersvertegenwoordiging sprak met talloze deskundigen en is tot de conclusie gekomen dat de vrachtdivisie in Nederland wel degelijk bestaansrecht heeft, mits er juist geďnvesteerd wordt.
In plaats van de huidige negen vliegtuigen, moet er juist geďnvesteerd worden in een nieuwe vloot, die zuiniger vliegt en daarom goedkoper is. Daardoor wordt het voor Air France-KLM makkelijker om op prijs te concurreren, zo blijkt uit het onderzoek van de ondernemingsraad. Een winstgevende operatie zou mogelijk zijn, met meer dan twaalf vliegtuigen. Dit is goed voor de positie van Schiphol en de Nederlandse economie, zo stellen bronnen.
Vrachtdivisie afbouwen
Bij de vrachttak in Nederland — het voormalige Martinair en KLM Cargo — zijn op dit moment negen vrachtvliegtuigen in gebruik. De prijzen staan al geruime tijd onder druk, mede door hevige concurrentie van luchtvaartmaatschappijen uit het Midden-Oosten, zoals Emirates en Etihad.
Begin dit jaar werd via deze krant bekend dat Air France-KLM de vrachtdivisie wilde afbouwen. Eén vrachtvliegtuig werd wegens ondercapaciteit al in mei uitgefaseerd, een tweede volgt later dit jaar. Het plan waarop Air France-KLM nu koerst is te stoppen met de aparte vrachtvluchten naar Amsterdam en deze naar Parijs te verplaatsen. KLM vervoert dan alleen nog vracht in het ruim van passagiersvliegtuigen.
Beperkte groei
Daarom zal het moeilijk zijn voor de or om het Air France-KLM-bestuur in Frankrijk te overtuigen van de eigen plannen. De Nederlandse tak van de luchtvaartmaatschappij kan niet zomaar doen wat hij zelf wil. Op dit moment zit KLM op een scenario van beperkte groei, als gevolg van afspraken met Air France.

bron/source: www.luchtvaartnieuws.nl