Board of Airline Representatives In the Netherlands

<< Back to publications index

Koffer van boord halen op Schiphol onnodig


HaarlemsDagblad.nl by Frans van den Berg 30 Aug.14

K
Door Frans van den Berg - 30-8-2014, 11:00 (Update 30-8-2014, 11:08)

Het bagagesysteem van Schiphol.
SCHIPHOL - ,,Wil passagier Jansen zich onmiddellijk bij de gate melden, anders wordt zijn koffer van boord gehaald.’’ Regelmatig schalt deze mededeling op Schiphol uit de speakers. ,,Het is een voorbeeld van het stapelen van almaar nieuwe veiligheidsmaatregelen, terwijl er niet gekeken wordt of er ook eens iets vanaf kan. Je weet dat op Schiphol alle koffers door de scan gaan, dat er dus geen bom in kan zitten. Waarom moet die koffer dan toch uit een vliegtuig wanneer een passagier te laat is’’, vraagt Ad Rutten zich af.

De scheidend operationeel directeur heeft juist op dat punt van de veiligheid veel zien veranderen de laatste jaren. Dat leidde wel tot oponthoud voor luchtvaartmaatschappijen, tot extra kosten (apparatuur en personeel) en aanpassingen van de luchthaven.

Koffers, handbagage, passagiers, personeel en vracht moeten allemaal worden gecontroleerd. Later kwamen daar nog de strikte regels voor vloeistoffen bij. Schiphol controleert daarbij strikt, zo merkten de Amerikaanse autoriteiten onlangs nog op.

Scanners
Om het proces soepeler te laten verlopen, nam Schiphol enkele jaren geleden zogeheten securityscanners in gebruik. In plaats van door een metaaldetectiepoortje te lopen, nemen passagiers plaats in die scanner.

,,Indertijd hebben we er 70 gekocht. Dat was best een risico, want de Europese regels voorzagen daar nog niet in. Bovendien was er op het videobeeld eerst een soort van naaktplaatje te zien. Dat hebben we aangepast in een pictogram waarbij dan oplicht op welke plek een voorwerp is te zien. Zo kan de persoon zelf meekijken en is de hele discussie over privacy weg. Het is nu algemeen geaccepteerd en je hoeft mensen in principe niet meer helemaal te fouilleren. Verder hopen we in de toekomst de apparatuur zo aan te passen dat laptops niet meer uit de handbagage hoeven.’’

Rekensom
De scanners staan nu nog niet overal.

,,Dat is onbetaalbaar met negentig gates. Maar ook de personeelskosten liepen steeds verder op. Toen we de laatste keer de rekensom weer maakten, bleek dat voor het niet-Schengendeel centrale security toch goedkoper is. Bij het Schengendeel is dat al zo. Die omslag zit in weer nieuwe regels voor vloeistoffen in handbagage en daarmee weer nieuwe apparatuur. Met centrale security kunnen we toe met de helft van het aantal controlepunten en ook met minder personeel. Bovendien is het niet meer nodig om passagiers die uit Engeland komen en overstappen, nogmaals door de controle te halen. Ook ontstaat er bij de gates meer ruimte wanneer daar geen controle meer nodig is’’, somt Rutten de voordelen op. De ingebruikname is in juni 2015.

Bliksem
Ook veiligheid van de werkplek is volgens de scheidend directeur een belangrijk aspect. ,,Ik heb in al die jaren dertien dodelijke ongelukken geteld. Meestal ongelukken waarbij het gevaar ogenschijnlijk in een klein hoekje zat, zoals een klep die te vroeg sloot of iemand die wordt overreden. We moeten daar scherp op blijven. Daarom is ook laatst weer tijdens zwaar onweer met veel blikseminslagen een afhandelingverbod opgelegd. Wij bepalen dan dat er niemand op het platform mag werken, met inderdaad als consequentie dat vluchten vertraging oplopen. Veiligheid staat altijd voorop.’’

bron/source: www.haarlemsdagblad.nl