Board of Airline Representatives In the Netherlands

<< Back to publications index

Geluid moet grens van Schiphol bepalen


HaarlemsDagblad.nl by Frans van den Berg 30 Aug.14

SCHIPHOL - Maatschappijen zetten steeds grotere, stillere toestellen in, zodat het aantal passagiers op Schiphol nog steeds kan toenemen. In het Aldersakkoord hebben bewoners, overheden en de luchtvaartsector afgesproken dat Schiphol tot 2020 kan doorgroeien naar 510.000 vliegbewegingen. ,,Maar het maakt nogal uit of er tien oude toestellen overkomen of tien stillere zoals de A380. Eigenlijk zou je naar een systeem moeten waarbij de totale overlast wordt gemeten. Dan kunnen maatschappijen ook kiezen of ze overdag willen vliegen of toch in de nacht, want die nachtvlucht telt tien keer mee in de geluidsoverlast. Overigens zou je ook onderscheid moeten aanbrengen tussen een vlucht net na 23 uur of een in het holst van de nacht’’, stelt Rutten zich voor. ,,Het is overigens een misverstand dat het alleen vakantievluchten en vrachtkisten zijn die in de nacht vertrekken. Vracht is vrijwel helemaal naar de dag gegaan.’’

Verzet

Veel mensen in de regio hebben direct of indirect werk op de luchthaven. Maar er was ook veel verzet, met name tegen de Polderbaan. Met een Bulderbos, bezettingsacties, het oplaten van ballonnen en spandoeken werd geprotesteerd tegen de groei van de luchtvaart. ,,Aan de Alderstafel is geschiedenis geschreven. Ik heb veel bewondering voor de bewonersgroepen. Voor het dossier is veel kennis nodig en het blijft lastig om de overlast te verdelen. Op een aantal plekken kan je het nu eenmaal niet opheffen. Je kan stillere motoren hebben en glijvluchten uitvoeren, maar uiteindelijk kom je toch over Zwanenburg of Aalsmeer heen om recht voor de baan uit te komen. Daarbij geeft de ruis van het toestel tegenwoordig soms meer herrie dan de motoren.’’

Polderbaan
Het nieuwe geluidsstelsel, waarbij wordt gewerkt met voorkeursbanen, noemt Rutten een vooruitgang. ,,We kunnen nu beter uitleggen waarom bepaalde start- en landingsbanen worden gebruikt. We willen helder zijn. Respect en vertrouwen tussen bewoners en luchthaven is hierbij het belangrijkste. Dan kunnen we ook samen het huidige systeem bijstellen, want bij parallel baangebruik wordt soms de Kaagbaan of Polderbaan te weinig benut en daarmee de Zwanenburgbaan of Aalsmeerbaan juist teveel. Dat is juist niet de bedoeling. En is er niet een groot verschil of je bij een herfststorm over de Amsterdamse binnenstad vliegt of op een rustige zomerse dag?’’

Rutten weet waarover hij praat. Hij woonde lang in Zwaanshoek en Nieuw-Vennep en de laatste jaren in Schalkwijk. In deze Haarlemse wijk komen toestellen over die na de start vanaf de Kaagbaan een bocht draaiend boven Hoofddorp (Floriande) en dan naar het noorden vliegen (de Spijkerboorroute). Ook het grondlawaai van de Polderbaan is in zijn woning te horen. ,,Voor mij het signaal dat de operatie goed draait, maar ik weet dat er ook mensen zijn die zich daar aan storen of niet kunnen slapen.’’

bron/source: www.haarlemsdagblad.nl