Board of Airline Representatives In the Netherlands

<< Back to publications index

KLM en Schiphol concurreren tegen de rest van de wereld


HaarlemsDagblad.nl by Frans van den Berg 30 Aug.14

SCHIPHOL - De verlaging van de tarieven volgend jaar met ruim vijf procent moet Schiphol helpen om haar positie veilig te stellen. ,,Wij kijken vaak naar andere Europese luchthavens, maar de echte concurrentie zit in het Midden-Oosten en Istanbul. Met lagere luchthaventarieven, nieuwe vliegvelden en snel groeiende airlines. Daarnaast valt op dat de Amerikaanse luchtvaartmaatschappijen na de fusiegolf inmiddels winstgevend werken, dat in Europa de lowcostmaatschappijen ook winst maken, maar dat traditionele maatschappijen als KLM worstelen met hun kosten, productiviteit en vlootvernieuwing. KLM wil de Europese toestellen na een landing sneller weer in de lucht hebben en ook de Cityhoppers het liefst aan de gate in plaats van met een trap op het platform. Wij kunnen hen daarbij behulpzaam zijn, legt Rutten de rol van de luchthaven uit.

A-pier
En nu dus ook met een lager tarief, al was het tarief de afgelopen jaren ook al nauwelijks gegroeid. ,,Het doel is natuurlijk om de tarieven ook de komende jaren beperkt te houden. Niet dat wanneer de A-pier klaar is, dat dan opeens het tarief met tien procent omhoog gaat. We gaan naar een systeem van langlopende afspraken over tarieven zodat beide partijen weten waar ze aan toe zijn. Maar het ligt ook aan de markt. Wanneer die opeens instort, hebben we een probleem. We gaan er uiteraard ook vanuit dat KLM en partners hun hub-operatie op Schiphol behouden. Wanneer die overstappers zouden wegvallen, zakken we af naar een regionaal vliegveld."

In de 36 jaar dat Rutten in de luchtvaart werkzaam was, werkte hij voor zowel Schiphol als KLM. ,,Natuurlijk was het vroeger kleinschaliger. KLM had toen zogeheten gouden lijntjes, bestemmingen waar ze als enige op vlogen. Maar daarna is de luchtvaart razendsnel gegroeid. Toen ik na tien jaar weer terugkeerde bij Schiphol Group trof ik een heel ander bedrijf aan. Veel zakelijker, complexer. Meer discussies met de omgeving over de groei. Maar ook grotere risicos. Wanneer nu het bagagesysteem ernstig hapert, zit je meteen met duizenden gedupeerden en koffers die moeten worden nagezonden.

Toekomst
Maar bovenal is hij trots op Schiphol en weet hij er al jaren enthousiast over te vertellen. Ook passagiers in binnen- en buitenland prijzen de luchthaven om het n terminalconcept, de snelle overstapmogelijkheden en de voorzieningen voor passagiers die wel enkele uren op de luchthaven moeten doorbrengen. ,,Tijdens de aswolk werd Schiphol geroemd als de beste plek waar je als passagier gestrand kan zijn. We hebben de oudste gebouwen na zestig jaar nog steeds weten te moderniseren. Ook de nieuwe pier en terminal moeten flexibel zijn. Internationale ontwikkelingen zijn moeilijk te voorspellen voor de langere termijn. Komt er meer point to point en daarmee minder overstappers op Schiphol? En zijn het veel kleine toestellen of meer grote zoals de Boeing 777 en de A380? We weten het niet zeker, maar wij moeten wel investeringsbeslissingen voor de langere termijn, terwijl de airlines meer met dagkoersen werken. Dat geeft altijd een zekere vorm van spanning.

bron/source: www.haarlemsdagblad.nl