Board of Airline Representatives In the Netherlands

<< Back to publications index

MD-11 vrachtvloot Martinair sneuvelt, pilotenbond des duivels


Luchtvaartnieuws.nl by Rob Somsen 4 Sep.14

AMSTELVEEN - Air France-KLM gaat verder snijden in de vrachtoperatie. Bij dochterbedrijf Martinair verdwijnen vijf MD-11 vrachttoestellen. Als reden geeft de directie een langzamer dan verwacht herstel en het slechte rendement. Volgens topman Erik Varwijk van de vrachtdivisie van KLM wordt er met het huidige prijsniveau in de Nederlandse markt door geen enkele maatschappij winst gemaakt met full freighter vervoer. Voorzitter Steven Verhagen van pilotenbond VNV is des duivels om dit besluit en verwijt de directie "een groot gebrek aan visie" en het "verkwanselen van marktaandeel".

Er blijven per eind 2016 nog drie Boeing 747-400ERF full freighter toestellen over in de KLM-kleuren in Amsterdam, maar deze toestellen blijven vliegen onder de AOC van Martinair. “De toestellen mogen om die reden dan ook alleen door Martinair-vliegers worden gevlogen”, bevestigen Martinair-directeur Marcel de Nooijer en VNV-voorzitter Verhagen. Een 25 jaar oude Boeing 747-400BCF blijft voorlopig als 'spare' voor beide hubs in dienst. Air France behoudt in Parijs twee Boeing 777 Freighters. De consequentie van het inkrimpen is nu dat er routes worden opgezegd en er kansen voor concurrenten worden gecreëerd. KLM hoopt met de maatregel in 2017 weer break-even te draaien.

Goede naam
Naast het inkrimpen heeft Air France–KLM onderzoek gedaan naar mogelijk nauwere samenwerking met andere maatschappijen. In dit kader is met het verst gekomen met Delta Air Lines en niet met Etihad, zoals door velen werd aangenomen.
Ondanks de sterke inkrimping blijven KLM, Martinair en Air France zich als vrachtmaatschappij profileren aangezien vracht in de 747-combi, de bellies en de laatste overgebleven full freighters blijft vervoeren. Ook de merknaam Martinair blijft behouden omdat het bedrijf een goede naam heeft opgebouwd binnen de vrachtindustrie, en daarvan wil Air France-KLM blijven profiteren evenals de landingsrechten die Martinair in, met name, Zuid Amerika heeft verworven.

De vrachtdivisie gaat zich nu meer toeleggen op vervoer van express goederen, kunst (securities), farmaceutische goederen, hoogwaardige IT-apparatuur en dierenvervoer. Air France-KLM gaat ook door met het vervoer van bloemen, maar volgens Varwijk moet er wel iets aan de vrachtprijs gebeuren "want de huidige prijzen kunnen niet langer".
De laatste MD-11 zal in 2016 de vloot hebben verlaten.

Hoe de toekomst er voor de MD-11 piloten van Martinair uit gaat zien is voorlopig nog onzeker. Tijdens de persconferentie op donderdagavond op het KLM-hoofdkwartier in Amstelveen meldde KLM-directeur Erik Varwijk dat er een oplossing gezocht wordt voor de piloten "op de grond of in de lucht".

Daadkracht
VNV-voorzitter Verhagen vindt dat deze uitspraak getuigt van weinig daadkracht. "De directie verkwanselt het marktaandeel dat in jaren is opgebouwd in de markt. Voor mij is dit een teken aan de wand. Ze laten zich alleen door de prijzen afschrikken en hebben opeens zwakke knieën gekregen. Er moet een dominantie rol worden gespeeld met de enorme vrachtindustrie die rond Schiphol is opgebouwd. Wij gaan dan ook volledig in tegen deze beslissing en zijn het er absoluut niet mee eens."

Hij vervolgt: "Het is waar dat de MD-11’s oud worden en moeten worden uitgefaseerd, maar zowel Martinair als Air France hebben toestellen in de woestijn staan waar de lease gewoon van wordt doorbetaald. Wij willen dat deze toestellen worden ingezet en dat er gered wordt wat er nog kan worden gered. Waarom hadden ze met deze beslissing niet een maand langer kunnen wachten om eerst nog eens samen de plannen goed met ons door te spreken? Wij willen visierijk management", beëindigt Verhagen zijn betoog.

Verhagen meldt verder dat hij het niet ziet zitten dat de Martinair-vliegers onder aan de ladder beginnen bij KLM of Transavia als respectievelijk co-co of co. "Ik wil ze gewoon op de vrachtkisten houden." Op de vraag of de VNV zich niet asociaal opstelt naar de Martinair-vliegers antwoordt Verhagen dat hij toegeeft dat het rommelt, maar dat hij zeker begaan is met het lot van de vliegers. “De huidige wijze waarop de directie van Air France-KLM acteert maakt het alleen maar erger.

bron/source: www.luchtvaartnieuws.nl