Board of Airline Representatives In the Netherlands

<< Back to publications index

KLM-Martinair zet deur open voor concurrentie Schiphol - De MD-11's stoot Martinair allemaal af.


NoordHollandsDagblad by Frans van den Berg 5 Sep.14

SCHIPHOL - Het besluit van KLM-Martinair om op Schiphol nog maar verder te gaan met drie van de negen vrachtvliegtuigen, is slecht gevallen bij de vakbonden. ,,KLM gooit de handdoek in de ring en zet de deur voor de concurrentie op Schiphol open. Ongelooflijk'', stelt Steven Verhagen, voorzitter van de pilotenvakbond VNV.

Zijn collega Swen Laarveld van De Unie ziet het eveneens somber in voor het grondpersoneel. ,,Met nog drie toestellen kan je bedrijfseconomisch geen winst maken. De schaal is veel te klein. Dit lijkt op het laatste couplet voordat in 2016 het slot komt en de resterende drie toestellen ook worden afgestoten. Ik mis een strategische keuze. Dit gaat veel banen kosten bij Martinair en bij andere bedrijven zoals afhandelaar Menzies.'' Ook de VNV vreest dat binnen enkele jaren ook de laatste vrachttoestellen worden afgestoten.

De drie Boeings 747 die overblijven zijn overigens allemaal in KLM-kleuren. Wanneer de MD-11 toestellen in Martinair belettering en kleuren binnen twee jaar zijn afgestoten, is Martinair helemaal uit beeld verdwenen. Enkele jaren geleden werden de passagierstoestellen al verkocht.

Zorgen
De vakbonden hadden eerder verwacht dat Martinair een strategische samenwerking zou aangegaan met een andere maatschappij, waarbij dan vooral aan Etihad uit het Midden-Oosten werd gedacht. Lufthansa maakte deze week bekend met ANA uit Japan samen te werken. ,,Lufthansa heeft het net zo moeilijk, maar maakt met deze zet wel een vlucht naar voren. KLM gooit met dit besluit over Martinair in feite de handdoek in de ring'', concludeert Verhagen van de VNV. ,,Ze weten het niet meer. Dat gebrek aan visie bij het management baart me nog de meeste zorgen. Dan vrees ik voor de rest van de Air France-KLM-group.

Voor Verhagen is het onbegrijpelijk dat KLM op haar thuisbasis Schiphol de vracht zo verkwanselt. ,,Met drie toestellen kan je niet meer alle speciale vrachtzendingen afhandelen. Onderin passagierstoestellen kan je niet alles vervoeren.'' Nu zijn er nog de 747-combi's, met voorin passagiers en achterin vracht, zoals paarden, auto's en machines. Maar die combi's worden binnen enkele jaren ook afgestoten.

Daarnaast doen passagierstoestellen alleen de vaste plaatsen aan, terwijl de vrachttoestellen ook op andere luchthavens komen en inspelen op vraagpieken zoals met de bloemenvluchten uit Afrika en Zuid-Amerika. Lufthansa heeft al geprobeerd via Schiphol met bloemen te vliegen, maar daar stak de rechter toen een stokje voor. De druk vanuit de vrachtsector om andere vrachtmaatschappijen op Schiphol toe te laten, wordt met dit besluit van KLM alleen maar groter.

MD-11
,,KLM had in 2009 beter niet alle aandelen van Martinair kunnen kopen. Eerst werden de passagierstoestellen afgestoten en nu blijft van vracht ook niet veel over. Dat terwijl ze indertijd ook al wisten dat de MD-11 toestellen oud waren en op termijn vervangen moesten worden. Daarnaast zitten ze met het probleem van veel te dure leasecontracten voor de 747-vrachttoestellen. Zo kan je een bedrijf kapot rekenen. Er is nooit geprobeerd er een krachtig bedrijfsonderdeel van te maken. Het is alleen maar minder geworden. Een slecht signaal naar de markt en de concurrentie op Schiphol'', vreest Verhagen.

Winst
Erik Varwijk, verantwoordelijk voor vracht binnen het concern, benadrukte donderdagavond tijdens de persconferentie dat er geen andere keuze was. Verkoop van Martinair was geen optie, tevergeefs is met twintig kandidaten gekeken naar samenwerking en voor vlootvernieuwing is geen geld. ,,Ergens moet je de streep trekken wanneer de kosten te hoog zijn en de opbrengsten te laag.''

Volgens hem kan negentig procent van de vracht mee in de laadruimen van passagierstoestellen. De farmaceutische industrie, kunst, express en levende dieren blijven het speerpunt voor vracht. ,,Wat bloemen betreft is het wel onze intentie om een sleutelrol te blijven vervullen, maar het moet wel winstgevend zijn.''

Voor de 350 tot 400 personeelsleden op de grond en in de cockpit wordt volgens Varwijk ander werkt gezocht binnen het concern.

bron/source: www.noordhollandsdagblad.nl/stadstreek/metropool/article27167693.ece/KLM-Martinair-zet-deur-open-voor-concurrentie-Schiphol?lref=r_regionaal