Board of Airline Representatives In the Netherlands

<< Back to publications index

Straatvechter gezocht


Het Financieele Dagblad - Ondernemen by Yteke de Jong 11 Sep.14

Column Yteke de Jong

Bestaat Air France-KLM over een paar jaar nog? Het bestuur van de Nederlands-Franse luchtvaartsector denkt zelf van wel. Donderdag werden ambitieuze plannen gepresenteerd, die voorzien in een brutowinstgroei van 10% per jaar, ondanks het feit dat Air France-KLM nog steeds niet winstgevend is. De oplossing voor de verliezen binnen Europa is de uitbouw van de eigen prijsvechter Transavia, dat van 50 naar 115 vliegtuigen zal gaan. Ook Transavia is nu niet winstgevend.

De grote vraag is of er daadwerkelijk geld verdiend gaat worden. De concurrentie is moordend, op alle markten waar de luchtvaartmaatschappij actief is. Air France-KLM is daarbij in grote mate afhankelijk van de vakbonden en de olieprijs om de kosten in de hand te houden. Dat is een tamelijk kwetsbare positie. Transavia, dat in 2018 aan de winst moet bijdragen, is straks nog steeds een kleine speler, naast reuzen als EasyJet, Norwegian Air en Ryanair. Die laatste gooide deze week een bom door 200 nieuwe toestellen te bestellen bij Boeing. Deze bedreigingen vragen om een antwoord.

Air France-KLM heeft bij Transavia een straatvechter nodig, die voortdurend onder de aandacht brengt dat het zich verder in de markt wil vechten en de trom roert over te hoge landingsrechten of te veel overheidsbemoeienis. Er moet reuring komen, zoals past bij een aanvalsplan om de markt te veroveren. Tot nu toe overheersen bij Air France-KLM de beleefde omgangsvormen en goede bedoelingen, die in het verleden goed genoeg waren om een luchtvaartmaatschappij naar winst te krijgen. De tijden zijn echter veranderd en vragen om de brutaliteit van een topman van Ryanair Michael O'Leary. Dat is dé uitdaging voor Bram Gräber, die Transavia op de rit moet krijgen. Zonder bravoure en agressie zal Transavia Europe het niet redden.

bron/source: fd.nl/ondernemen/950242-1409/straatvechter-gezocht