Board of Airline Representatives In the Netherlands

<< Back to publications index

Emirates-topman: MH17-ramp had voorkomen kunnen worden


Luchtvaartnieuws.nl 12 Sep.14

LONDEN - Emirates zou niet over Oekraïne gevlogen hebben als het had geweten dat strijders over luchtdoelraketten voor doelen op grote hoogte beschikten. Dat meldt topman Tim Clark van de luchtvaartmaatschappij aan de BBC. "Er waren bewijzen dat dit soort raketten aanwezig waren, zelfs een aantal weken eerder", zegt Clark. "Emirates wist hier niets van, en ik denk veel anderen ook niet."

Volgens Clark waren sommige maatschappijen blijkbaar wel op de hoogte, maar is deze informatie niet gedeeld. Zo hadden de Verenigde Staten hun luchtvaartmaatschappij al verboden om boven Oekraine te vliegen.Elke luchtvaartmaatschappij zou volgens Clark het luchtruim boven het strijdgebied in Oost-Oekraïne hebben gemeden als ze op de hoogte waren geweest van de gevaren.

Algemeen wordt aangenomen dat Malaysia Airlines-vlucht MH17 op 17 juli onderweg van Amsterdam naar Kuala Lumpur is neergeschoten boven Oekraïne. Alle 298 inzittenden van de Boeing 777 kwamen daarbij om het leven.

Verkeersvliegtuigen mochten tot 17 juli nog gewoon over het gebied vliegen, zolang een minimale vlieghoogte werd aangehouden. Op het moment dat vlucht MH17 werd neergeschoten bevonden zich nog drie andere grote verkeersvliegtuigen in de directe nabijheid.

Op dit moment bepaalt elke luchtvaartmaatschappij zelf - op basis van informatie van de lokale luchtverkeersleiding en hun eigen regering - of het veilig is om over een bepaald gebied te vliegen. Een verplichting om die informatie met anderen te delen is er niet.

Clark roept op tot het instellen van een instantie die luchtvaartmaatschappijen snel kan waarschuwen in het geval sprake is van dreiging in een bepaald gebied. Die komt er waarschijnlijk: de internationale luchtvaartorganisatie ICAO heeft een task force ingesteld die kijkt op welke manier de informatiedeling over de risico’s van vliegen boven conflictzones kan verbeteren.

bron/source: www.luchtvaartnieuws.nl