Board of Airline Representatives In the Netherlands

<< Back to publications index

'Ook tol voor Duits luchtruim'


BNRadio by Thijs Baas 28 Oct.14

Het plan van de Duitse regering om meer toeslag te vragen bij vluchten over Duitsland moet van tafel. Dat zegt CDA-Kamerlid Sander de Rouwe op BNR. Als het aan de Duitse regering ligt, gaat de heffing met 30 procent omhoog.

Voor Nederlandse vliegmaatschappijen betekent dit dat ze jaarlijks zon 20 miljoen euro meer kwijt zijn dan nu, en dat ze dat moeten doorberekenen in de prijzen van tickets. Met het geld moet het pensioengat van de Duitse luchtverkeersleiding gedicht worden.

Luchtvaartmaatschappijen zijn niet blij met de plannen. "Als Duitsland de tarieven gaat verhogen is de kans groot dat andere landen dit ook gaan doen", zegt De Rouwe. " Er ontstaat dan een soort kettingreactie, waarvan de gehele luchtvaart de dupe zal worden".

Het CDA wilt zo snel mogelijk een verklaring van staatssecretaris Mansveld over deze tariefverhoging.

"Door het verhogen van deze tarieven gaat de concurrentiepositie van Europa hard achteruit en wordt de reiziger het slachtoffer van torenhoge prijzen"
Frank Allard, voorzitter van de BARIN de vereniging van luchtvaartmaatschappijen in Nederland, zegt dat het geld vooral uit de zak van de reizigers zal moeten komen.

Click on: BNRadio Interview with BARIN Chairman Frank Allard

"Door de verschillende regels in Europa wordt het voor de luchtvaartmaatschappijen steeds moeilijker om te compenseren."
De Duitse verkeersleiders zeggen van niets te weten over een verhoogde luchttol. BNR probeert via het Duitse ministerie van Verkeer te achterhalen wat er van het verhaal klopt. Maar het antwoord laat nog op zich wachten.

Op 4 november wordt voor het constitutionele Hof in Kalsruhe uitspraak gedaan over de mogelijkheid om een luchtverkeerbelasting in te voeren. Daarna kan de Duitse regering mogelijk besluiten tot een verhoging, maar daarvoor bestaat nog geen concreet plan. Ook is het voornemen niet opgenomen in het Duitse coalitie-akkoord.


bron/source: www.bnr.nl